Klassiska podden tillbaka med ny säsong – fakta och skvaller om berömda kompositörer

Nu är en av P2:s mest populära poddar, Klassiska podden, tillbaka med en fjärde säsong. Programledarna Camilla Lundberg och Carl Tofft bjuder på tio nya fulladdade avsnitt om berömda kompositörer. Det blir fakta och skvaller om en rad kompositörer under fyrahundra år: från Claudio Monteverdi till John Cage – och givetvis deras musik. Första avsnittet släpps den 10 april kl. 07 i appen Sveriges Radio Play och där poddar finns.

Klassiska podden blir till hemma hos Camilla Lundberg Frn vnster Camilla Lundberg Carl Tofft och Anders Olsn

Klassiska podden blir till hemma hos Camilla Lundberg. Från vänster: Camilla Lundberg, Carl Tofft och Anders Olsén. Foto: Johanna Norin.

Klassiska podden vänder sig till alla som är nyfikna på klassisk musik och vill veta mer. Efter tre säsonger har Klassiska podden etablerat sig som en av P2:s mest populära poddar, och nu släpps en fjärde säsong. Programledarna menar att de inte haft något som helst problem att hitta kompositörer och infallsvinklar att prata om i den nya säsongen.

– Vi har redan tagit upp mer än trettio kända klassiska kompositörer, men folk frågar hela tiden efter fler. Nu kommer bland annat Debussy, Puccini och Liszt. Men de som väntar på Bruckner, Satie och Stenhammar får hålla ut till 2020, säger Carl Tofft.

Klassiska podden är ett ljudande bibliotek med fakta och resonemang om ett stort antal kompositörer. Carl Tofft och Camilla Lundberg berättar om såväl människan bakom den klassiska musiken, som om den aktuella tidsandan, politiken och kulturen.

– Vi är angelägna om att också belysa kvinnliga tonsättare, och nu tar vi upp färgstarka brittiska Ethel Smyth som fick sitta i fängelse för sin kamp för kvinnlig rösträtt. Liksom amerikanska Amy Beach som äntligen uppmärksammas stort för sina kompositioner i skuggan av de europeiska männens, säger Camilla Lundberg.

Radarparet Lundberg och Tofft har jobbat med musik ihop de senaste 15 åren. De träffades på SVT med serien ”Klassiska typer” och fortsatte samarbetet med ett antal musikmagasin för P2 Sveriges Radio. Serien ”Camillas klassiska” i SVT 2015 födde idén om en gemensam och fördjupande podd, som nu är inne på sin fjärde säsong. I Klassiska podden får lyssnarna bakgrunder och nycklar till den klassiska musiken som finns i P2:s utbud.

Kompositörer i Klassiska podden, säsong fyra: Säsongen inleds med ett program om Edvard Grieg, den norske kompositören som gjorde uppror mot den tyska stilpolisens krav på skandinavisk musik. Men Grieg skulle för alltid missförstås för sin populära ”Bergakungens sal”. Följande avsnitt handlar om Claudio Monteverdi, Sergej Rachmaninov, Franz Liszt, John Cage, Claude Debussy, Johan Helmich Roman, Ethel Smyth, Giacomo Puccini och Amy Beach.

Klassiska podden produceras av Anders Olsén på produktionsbolaget Ogjort för P2 Sveriges Radio. Första avsnittet på säsong fyra av Klassiska podden släpps i appen Sveriges Radio Play onsdag 10 april. Därefter släpps ett nytt avsnitt varje vecka. I Sveriges Radio Play finns även alla tidigare avsnitt. Alla avsnitt finns också på www.sverigesradio.se/klassiskapodden

Pressbilder:
Carl Tofft och Camilla Lundberg. Foto: Johanna Norin