Kristofer Lundström och Nadin Al Khalidi leder Folk & Världsmusikgalan 2015 – Stefan Sundström uppträder

Kristofer Lundström, från SVT:s Kobra och Nadin Al Khalidi, sångerska och musiker i gruppen Tarabband, blir värdar för Folk & Världsmusikgalan 2015 i Berwaldhallen den 14 mars. Stefan Sundström, Maxida Märak och Miriam Aïda är några av de uppträdande artisterna. Galan, som turnerar runt i Sverige, hålls i Stockholm för andra gången och arrangeras av P2 Sveriges Radio.

Kristofer Lundström och Nadin Al Khalidi. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio.               Stefan Sundström. Foto: Jeanette Andersson

- Det är en stor ära att få leda Sveriges enda folk- och världsmusikgala. Jag skrek rakt ut när jag fick frågan, så glad blev jag. Jag tänkte också mycket på vilken resa det har varit för mig sedan barndomen i Bagdad. Det var som att spola tillbaka 30 år i tiden på 30 sekunder, säger Nadin Al Khalidi, som vann priset som Årets traditionsbärare på den senaste Folk & Världsmusikgalan.

Både Nadin Al Khalidi och Kristofer Lundström debuterar som galaprogramledare. Kristofer Lundström blev positivt överraskad när han fick frågan om att leda galan.

- Jag tackade ja för att jag är en musiknörd. På den tiden jag själv var med i band var det mest pop, punk och metall som gällde. Som lyssnare har jag alltid varit intresserad av alla upptänkliga genrer och sedan plockat russinen ur kakan, säger Kristofer Lundström.

Mats Einarsson, folkmusikansvarig på P2, producerar Folk & Världsmusikgalan 2015.

- Det känns otroligt kul att arrangera en så festlig föreställning som den här galan är, fullspäckad med musik och dans och där inget framträdande är det andra likt. Jag är säker på att Nadin och Kristofer kommer att leda galan med varma och trygga händer, säger Mats Einarsson.

Om Nadin Al Khalidi
Nadin Al Khalidi är musiker och sångerska i den Malmöbaserade världsmusikgruppen Tarabband. Hon är aktuell med musikföreställningen ”Marhaba Hej!” som hon turnerar med i skolor och har varit skådespelare på Malmö stadsteater. Nadin Al Khalidi har lett folk- och världsmusikprogrammen Farfars tallrik och Klingan i P2. Hon flydde från Irak i 22-åring och jobbade innan dess vid radion i Bagdad en kort period. Det är sedan Nadin Al Khalidi lämnade Irak som hon på allvar börjat undersöka den arabiska musiken. Hon har även sin bakgrund i Kairo och sedan 2002 lever hon i Sverige. Nadin Al Khalidi är 34 år och bor i Malmö.

Om Kristofer Lundström
Journalisten Kristofer Lundström har varit programledare för SVT:s kulturmagasin Kobra i tolv år. Innan dess ledde han Kulturnyheterna i SVT och var reporter, programledare och producent på Sveriges Radio, där han mest jobbade med Godmorgon världen i P1. Kristofer Lundström är 51 år och bor i Stockholm.

Om Folk & Världsmusikgalan 2015
Folk & Världsmusikgalan 2015 arrangeras lördag 14 mars i Berwaldhallen i Stockholm och sänds direkt i P2. Galan är den sjätte i ordningen och på scen står bland andra Stefan Sundström, den samiska sångerskan Maxida Märak, som blandar jojk och hiphop och Miriam Aïda, sångerska med fokus på afroamerikansk och afrobrasiliansk musik. Samtliga uppträdande artister presenteras inom kort.

Biljetterna till Folk & Världsmusikgalan 2015 släpps måndag 8 december och går att köpa på Berwaldhallens hemsida, http://sverigesradio.se/berwaldhallen.

Folk & Världsmusikgalan 2015 arrangeras av P2 i samarbete med Riksförbundet för Folkmusik och Dans (RFoD). Galan avslutar en vecka med konserter, workshops och seminarier, där ett särskilt tema kring barn och unga ingår, och är ett samarbete mellan RFoD, Kulturens Bildningsverksamhet, Sveriges Spelmäns Riksförbund, Eric Sahlström Institutet, Svenska Folkdansringen och Musikaliska, med stöd av ett flertal av genrens organisationer.

Mer information om galan och veckan finns på http://folkgalan.se, där man också kan nominera sina favoritartister i de olika priskategorierna. Nomineringarna i de åtta kategorierna tillkännages i februari.

Mer information om galan finns även på P2 Lives hemsida: http://sverigesradio.se/p2/p2live.

Kristofer Lundström och Nadin Al Khalidi. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Nadin Al Khalidi. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio