Musikmagasinet: Seriestart för "Solistliv”

I tre program med start den 28 september skildrar producenten Cecilia Josefson, själv klassiskt skolad pianist, fyra klassiska musiker. Det handlar om deras identitet - hur är det att vara ung klassisk musiker i vår tid? Hur ser de på sig själva och sin roll?

Cecilia Josefson, producent för Solistliv i P2. Foto: Martina Holmberg/Sveriges Radio.

I det första avsnittet av Solistliv står valthornisten Annamia Larsson diskret vid bassängkanten på Fjärranhöjder badet i Gävle och försöker väcka badbesökarnas intresse medan harpisten Delphine Consantin, disciplinerat skolad i den franska skolan, läser Dalai Lama för att bli mer cool och göra upp med gamla auktoriteter. I program två undrar den japanska pianisten Asuka Nakamura varför människor vill höra japanska pianister spela västerländsk musik, och avslutningsvis anmäler sig cellisten Jakob Koranyi sig till en helgkurs i teaterimprovisation för att öppna dörren till någonting nytt.

– Det blir lätt att man traskar i alla andras hjulspår och det tror jag inte att någon blir glad över, säger cellisten Jakob Koranyi.

– Gemensamt befinner sig musikerna i en process av att skapa en ny slags klassisk konsert för att rymma nya sidor av sig själva på scenen. De frågar sig hur man kan utmana den klassiska konsertformen och ritualerna som är en del av den klassiska musikupplevelsen, säger producenten Cecilia Josefson

Efter programmen ger de sig ut till konserthus runt om i landet och gör just detta: utmanar den klassiska konsertformen. Konserterna arbetas fram i samarbete mellan dokumentärmakarna och musiken varvas med dokumentära bilder och intervjuer – musikerns vardag blir en del av konsertupplevelsen.

Sändningstid:
Tre lördagar, kl. 12.03-13.00 i P2 med start den 28 september. Programmen kommer även att finnas i appen Sveriges Radio Play.

Musikmagasinets hemsida:

Mer information om konserterna:

Pressbild:

Programmet görs av Produktionsbolaget Munck för P2 Sveriges Radio.

Cecilia Josefson, producent
cecilia_josefson@hotmail.com
0709- 588 203

Susanne Tellinger, pressansvarig P2