New York-musiker i ny P2-serie

Report this content

I den nya serien "New York, stad med ständig Klang!" tar Birgitta Tollan med lyssnarna på en resa bland nya och spännande musiker och tonsättare i New York. Först ut är ett möte med legenden och röstkonstnären Meredith Monk.

– New York bär på ett omfattande musikaliskt arv och är än idag en viktig grogrund för ny musik, säger Birgitta Tollan som ligger bakom den nya programserien. Staden är en smältdegel där olika kulturer, attityder, avantgardister och briljanta musiker möts och skapar ny musik. Ett riktigt eldorado för en musikkanal som P2!

Först ut i programserien är den legendariska röstkonstnären Meredith Monk, som Tollan möter på artistens loft på femte våningen i stadsdelen Tribeca. Snart 70-årig ger Meredith Monk ut ny skiva och skriver orkestermusik.

Medverkar gör även vinnaren av Pulitzerpriset i musik 2011, tonsättarpionjären Zhou Long. Hans opera Madame White Snake väckte sensation för sin mix av Pekingopera och västerländska klanger. Tollan möter också en av världens främsta tonsättare, Augusta Read Thomas, vars musik spelas av de främsta symfoniorkestrarna i världen. Under tio år skrev ”Gusty” musik för dirigenterna Daniel Barenboim och Pierre Boulez. Nu är hon fri tonsättare.

Två andra intressanta intervjuer gör Tollan med de kvinnliga tonsättarna Du Yun, uppvuxen i metropolen Shanghai, och Xinyan Li som kommer från en liten by i nordvästra delen av Kina. De fick tillgång till musikundervisning genom hård disciplin och långa resor. Nu bor de i New York och komponerar olikartad musik med kinesiska förtecken.

Birgitta Tollan står för manus och produktion. Hon har tidigare gjort ett flertal uppmärksammade programserier och belönats med priset ”Musikens Möjliggörare” för sina radioproduktioner.

Pressfoton:
Meredith Monk. Foto: F. Scott Schaefer

Birgitta Tollan. Foto: Anja Tollan

Sändningstider:
New York, stad med ständig Klang! sänds fem veckor i sträck i Musikmagasinet i P2, med start den 31 oktober kl. 12.00.

Måndag 31 oktober kl. 12:00-13:00
Legenden och röstkonstnären Meredith Monk har under 25 år arbetat med dans och en mängd etniska sån­gut­tryck från hela världen. Hon har fått en oö­ver­skådlig mängd priser, ut­märkel­ser och sti­pendier. Över 80 filmer, operor, baletter och skivor har hon skapat genom åren. Meredith Monk gör en tidsresa in i sitt eget material, ger ut ny CD och samarbetar med Kronoskvartetten och dirigenten för San Franciscos symfoniorkester, Michael Tilson Thomas.

Måndag 7 november kl. 12:00-13:00
Tonsättaren Zhou Long vann Pulitzerpriset genom sin första och nydanande opera Madame White Snake, baserad på en myt från hemlandet Kina. Här möts västerländska orkesterinstrument och traditionellt kinesiska. Zhou Long översatte fyra poem från Tangdynastin till engelska. Det var utmanande för sångarna att sjunga på engelska, men att använda intonation och gester som i en Pekingopera.

En av hans kompositionselever, Xinyan Li, inspireras även hon av Pekingopera och kinesiska legender för att skriva nutida konstmusik. Som barn åkte hon tåg en sträcka lika lång som 3,5 gånger runt ekvatorn för att få sin musikundervisning. Xinyan Li skriver musik om kinesiska folkminoriteter och hennes stråkkvartett Dynamik Calligraphy är inspirerad av gesterna i kinesiska tecken.

Måndag 14 november kl. 12:00-13:00
Shanghaifödda New York-tonsättaren Du Yun sjunger på egensinnig CD:n ”Shark in You”. En mix av Yoko Ono och Laurie Anderson. Du Yun skriver även musik till International Contemporary Ensemble där hon spelar den 21-strängade kinesiska cittran zheng. Du Yun kommenterar epiteten ”Kvinnlig tonsättare”, ”Asiatisk tonsättare” och ”Kvinnlig kinesisk tonsättare”.

Som elev vid den legendariska Juilliard School of Music hoppade Beata Moon av de klassiska pianostudierna för att finna sig själv. I förstaden till Chicago var hennes familj de enda asiaterna. Hon hade då ingen relation till koreansk musik. Nu är hon tonsättare och vill kommunicera med all slags musik, även koreanska klanger.

Måndag 21 november kl. 12:00-13:00
Möt en av världens främsta tonsättare, Augusta Read Thomas, som spelas av de största symfoniorkestrarna i världen. Under tio år var hon Composer in Residence hos Chicago Symfoniorkester och skrev musik för dirigenterna Daniel Barenboim och Pierre Boulez. ”Gusty” slutade för att ha egen tid och bli fri tonsättare. När hon komponerar dansar hon, sjunger och använder penna och papper. Hon vill röra vid ljuden och skämma bort varenda not. Augusta Read Thomas’ violinkonsert nr 3 ges nu ut på CD. Cellokonserten för giganten Lynn Harrell är snart klar.

Måndag 28 november kl. 12:00-13:00
De två solopianisterna Marilyn Nonken och Sarah Rothenberg spelar fyrhändigt i svårspelade verk som Olivier Messiaens Visions de L’amen och György Kurtágs Játékok. Verk skrivna av tonsättarna för deras fruar, men tolkade av de två kvinnliga solopianisterna med olika temperament.

Sarah Rothenberg har tilldelats den franska utmärkelsen ”Chevalier in the Order of Arts and Letters”. Hon uppförde USA-premiären av Fanny Mendelssohns pianosvit Das Jahr först 150 år efter det att den komponerades! Inte heller i New York prioriteras kvinnors musikstycken på konsertscenerna.

Om Birgitta Tollan och priset ”Musikens Möjliggörare”
Birgitta Tollan står för manus och produktion. Hon har tidigare gjort de uppmärksammade programserierna Musik och Liv, En egen röst, Ord och bild blir musik, Med utvidgade sinnen, Det osynligas piano och Konsten att humla för Sveriges Radio P2. År 2010 tilldelade Föreningen Svenska tonsättare Birgitta Tollan priset ”Musikens Möjliggörare” för hennes radioproduktioner. Motiveringen lyder: ”Via etern belyser och problematiserar hon fenomenet musikskapande genom fördjupande musikaliska porträtt. En modig journalist med ett genuint intresse för samtidens tonsättare och musiker.”

För mer information, kontakta:
Charlotte Frykman, presskontakt P2
charlotte.frykman@sverigesradio.se