P2:s Birgitta Tollan får Författarförbundets Radiopris 2011

Radiojournalisten Birgitta Tollan får Sveriges Författarförbunds Radiopris 2011 för hennes ”envisa och kärleksfulla radioundersökningar”. Genom åren har hennes dedikerade arbete resulterat i flera uppmärksammade och omtyckta programserier i Sveriges Radio. Priset delas ut idag i Författarnas hus i Stockholm kl.18.30.

Motiveringen lyder:
”Birgitta Tollan får priset för sina envisa och kärleksfulla radioundersökningar av de korsvägar där konsten och livet löper samman. Med ständig nyfikenhet på nya uttryck har hon metodiskt och under många år dyrkat upp dörrar till skapandets inre kammare.”

Birgitta har en sällsynt förmåga att med raka och till synes enkla frågor få de skyggaste musikerna och tonsättarna att öppna upp och dela med sig av sina tankar om musik, säger Elle-Kari Höjeberg, kanalansvarig för P2. Lika viktigt är den genomgripande musikalitet som präglar hennes program och hennes ambition att gång på gång  belysa musikens innersta väsen med olika utgångspunkter.

Om Birgitta Tollan
Birgitta Tollan har arbetat som frilans på Sveriges Radio sedan 1974 och är idag bosatt i Köpenhamn. Hon är både producent och programledare och ligger de senaste åren bakom en rad egenproducerade programserier i P1 och P2. Birgitta har genom åren även arbetat med program som Klingan, Kulturnytt och Mitt i Musiken.

Birgitta Tollan har gjort ett stort antal författarporträtt med bland annat Inger Christensen, Patti Smith, Niklas Rådström, Suzanne Brøgger, Dorrit Willumsen, Naja Marie Aidt, Yvonne Vera och ChirikureChirikure, ofta med fokus just på författarnas förhållande till musik.

År 2010 tilldelade Föreningen Svenska tonsättare Birgitta Tollan priset ”Musikens Möjliggörare” för hennes radioproduktioner. Motivering: ”Via etern belyser och problematiserar hon fenomenet musikskapande genom fördjupande musikaliska porträtt. En modig journalist med ett genuint intresse för samtidens tonsättare och musiker.”

Några av Birgitta Tollans radioprogramserier:
New York, en stad med ständig Klang! – möten med nya och spännande musiker och tonsättare i New York
Konsten att humla – om kvinnors villkor inom konstmusik och jazz, för europeiska tonsättare och musiker.

Det osynligas piano – om homo-, bi- och transsexuella människor inom konstmusiken från 1100-talet till idag.
Med utvidgade sinnen – om galenskap och genialitet. Hör musikalisk kreativitet ihop med förmåga till unika associationer? Kan tillstånd och diagnoser vara ett avstamp för stor konst?

Lyssna på Birgitta Tollans senaste radioprogram:
Patti Smith, punkikon med poetiska förtecken, 23 december kl.12.00-13.00. Repris 24/12 kl.17.09
Älskad gudmor och själsfrände: Patti Smith och svenska rockmusiker, 25 december kl.15.03-16.45

Om Sveriges Författarförbunds Radiopris
SFF:s Radiopris utdelas till en litterär upphovsman som bidragit till att befästa och utveckla ljudradions ställning som medium för skön-, fack- eller barn- och ungdomslitterära prestationer. Prissumman är 50 000 kronor.

För mer information, kontakta:
Birgitta Tollan +45 27 59 52 21

Charlotte Frykman, presskontakt P2