Premiär för Den svenska musikhistorien

På onsdag den 4 mars är det premiär för P2:s podd Den svenska musikhistorien. I 32 avsnitt får lyssnarna bland annat lära sig vem som är Sveriges svar på Mozart och kopplingen mellan 1600-talsskalden Lars Wivallius och Timbuktus moderna hiphop. Och vem var egentligen den svenska musikens fader?

Mattias Lundberg och Esmeralda Moberg. Bild: Simon Lundgren/Sveriges Radio

– Jag hoppas att den här podden ska bli en ögonöppnare för den spännande musik som finns och har funnits i Sverige genom åren. Förhoppningsvis kan jag få lyssnarna att upptäcka något om sig själva som de inte redan visste. Varför det blev som det blev, varför man skrev som man skrev och varför det lät som det lät, säger musikforskaren Mattias Lundberg.

Mattias utgör ihop med Esmeralda Moberg, folkmusiker och erfaren P2-medarbetare, den programledarduo som ska guida lyssnarna genom den långa och bitvis krokiga svenska musikhistorien.

– Ett av de roligaste inslagen är att få utmana Mattias, för som folkmusiker står jag till stor del för en historia som i många fall inte finns väldokumenterad. Men hej vad jag lär mig mycket om musikens utveckling. Historia är ju lite som en klurig deckare med bitvis rent absurda inslag, säger Esmeralda Moberg.

Sammantaget kommer serien att tillryggalägga ett drygt millennium av svensk musikhistoria – från forntid ända fram till år 1800. Allt berättat i kronologisk ordning.

Den svenska musikhistorien är en poddradioserie som görs av produktionsbolaget Munck på uppdrag av P2 Sveriges Radio.

De första fem programmen går att höra från och med onsdag 4 mars på sverigesradio.se och i appen Sveriges Radio Play. Därefter släpps ett avsnitt varje onsdag. Den svenska musikhistorien utkommer i sammanlagt 32 avsnitt.

Mer om Sveriges Radios poddradiosatsning:
Den svenska musikhistorien är en av flera nya programsatsningar i Sveriges Radios satsning på poddradio. Alla Sveriges Radios poddar finns på http://sverigesradio.se/poddradio

Pressbild:
Mattias Lundberg och Esmeralda Moberg. Bild: Simon Lundgren/Sveriges Radio

För vidare information och intervjuförfrågningar, vänligen kontakta:

Angelika Vaskevitch, pressansvarig P3
angelika.vaskevitch@sverigesradio.se