Rickard Söderberg tillbaka med ny poddsäsong av Operahuset i P2

Rickard Söderberg, poddfavoriten bland 2017 års Sommarpratare, är tillbaka med en ny, fulladdad säsong av Operahuset i P2. Det blir tio nya avsnitt om alltifrån de olika röstfacken till temat mat och opera. ”Opera är ett i det närmaste outtömligt ämne”, säger Rickard Söderberg inför säsongspremiären 22 februari.

Rickard Söderberg, programledare för Operahuset. P2 Sveriges Radio. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Jag tröttnar aldrig på att prata om opera! Det är en så otroligt stor värld som är helt och hållet sammanvävd med över 400 år av vår historia, så det är ett i det närmaste outtömligt ämne, säger Rickard Söderberg.

Bland säsongens gäster kan nämnas Katija Dragojevic som kommer att prata med Rickard om mezzosopraner och måltidsforskaren Richard Tellström som kommer att prata om temat mat och opera. Säsongspremiären gästas av filosofie doktor Sara Wilén och temat är improvisation.

Även om Operahuset nu vuxit och blivit en ännu matigare podd så är grunden precis den samma, enkla som den alltid har varit; jag sitter tillsammans med mina vänner, dricker kaffe och bara frossar i opera. För mig blir livet inte härligare än så, säger Rickard Söderberg.

Operahuset med Rickard Söderberg släpps som podd på torsdagar med start 22 februari. Operahuset sänds även i P2 Sveriges Radio med start lördag 24 februari kl.18.03. Programmet kan höras i Sveriges Radio Play eller där du hittar poddar. Säsongen är uppdelad i två delar: de fem första poddarna släpps 22/2-22/3 och de fem sista släpps 10/5-7/6.

Operahuset produceras av produktionsbolaget A-One.

Om Rickard Söderberg
Tenor som har haft flera stora roller på operascener i Sverige och utomlands. Aktuell med en soloturné som sitt alias Gaytenor. Har lett programmet Operahuset i P2 sedan premiären 2016 och har även gjort tv-program som Gatans kör i SVT och tävlat i TV4:s Körslaget och Let’s dance. Hans Sommar i P1-program som handlar om den mobbning han fick utstå på högstadiet toppade poddtopplistan över mest lyssnade Sommarprogram 2017.

Maria Lekteus, kommunikationsansvarig P2
maria.lekteus@sverigesradio.se

Anneli Zvejnieks, producent
anneli.zvejnieks@a-one.se