Roly Porter & MFO, The Egyptian Lover, Acid Arab och många fler klara för P2 Art’s Birthday Party 2017

Report this content

I januari är det återigen dags för P2 Art’s Birthday Party – en av Sveriges största festivaler för elektronisk musik. Den 27–28 januari samlas artister, ljudkonstnärer och DJ:s från hela världen på fyra scener på Södra Teatern i Stockholm. Programledare är Samir Yosufi från Musikguiden i P3.

Samir Yosufi programleder P2 Art’s Birthday Party 2017. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

– Äntligen dags för Sveriges Radios ballaste evenemang för alla oss som älskar elektronisk musik, eller för dig som ännu inte upptäckt den. Kom och upptäck legendarer, nykomlingar och allt däremellan. Det här är musiken som på allvar är i framkant!, säger Samir Yosufi som programleder musikfesten för andra gången.

Vid sin sida har han Helena Lopac, programledare för ”Elektroniskt i P2” och Pelle Moeld som leder ”Musikguiden i P3: Fredagsmix med Moeld” på fredagskvällarna i P3.

P2 Art’s Birthday Party 2017 direktsänds i P2 kl. 21.00–24.00 den 27 och 28 januari. Det går även att lyssna direkt eller i efterhand på sverigesradio.se eller i appen Sveriges Radio Play.

Under helgen uppträder bland andra den legendariska groovemästaren The Egyptian Lover, kompositören och ljudkonstnären Roly Porter tillsammans med ljusdesignern MFO (Marcel Weber) bjuder på en hallucinogen upplevelse med sin Third Law Live och Paris-duon Acid Arab gör sin efterlängtande Sverigepremiär på P2 Art’s Birthday Party.

Mer info om artisterna:

Acid Arab (FR)
Äntligen får Sverige och Stockholm möjligheten att möta mäktiga Paris-duon Acid Arab. Guido Minisky och Hervé Carvalho bildade Acid Arab 2012. Och när man bor i den kulturella smältdegel som heter Paris är det självklart att den arabiska kulturen tar plats i musiken. Deras mix av västerländsk elektronica och österländskt sound tänder en orientalisk eld på dansgolvet. Sverigedebuten på P2 Art’s Birthday Party 2017 kommer smälta både snö och våra nordiska hjärtan.

The Egyptian Lover (US)
The Egyptian Lover har gjort musik i över 30 år och är en legendarisk dansgolvsdomptör. Han var med och formade dansmusiken såväl som hiphopen under 80-talets Los Angeles, DJ:ade tidigt inför stor publik och är även den inofficielle kungen av trummaskinen TR-808. En del kallar hans musik för elektro, andra för hiphop, vissa säger ”old school ” men själv kallar han det kort och gott, dansmusik.

Roly Porter & MFO: Third Law Live (UK/DE)
Roly Porter är kompositör och ljudkonstnär, som med klassiska influenser och instrument tillsammans med elektonica och svidande distorsion, skapar vackra episka landskap som blir till skakande murbräckor av ljud. MFO är ljusdesignern Marcel Webers alias. Han är bland annat ansvarig för ljusdesignen på några av Europas största elektronica-festivaler, Atonal och Unsound, och har samarbetat med genrens största artister. Roly Porters senaste album, Third Law, ljussatt av MFO (Marcel Weber) blir Third Law Live – en unison hallucinogen upplevelse. Klimax uppnås med en vägg av ljud, våldsamma rytmer och bländande ljus som framkallar en så kallad ganzfeld effekt (starkt ljus som åstadkommer former och mönster bakom ögonlocken).

Nadine Byrne (SE)
Stockholmsbaserade konstnären Nadine Byrne jobbar med ljud, skulptur, performance och film. På P2 Art’s Birthday Party 2017 kommer Nadine uruppföra Dreaming is Remembering. Verket är ett beställningsverk och hämtar sin inspiration från personliga minnen och drömmar samt frågeställningar kring det förflutnas roll i vår samtid.

Se alla hittills klara artister på: http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=3676

P2 Art’s Birthday Party 2017 arrangeras av P2 Sveriges Radio i samarbete Södra Teatern och Elektronmusikstudion.

Om P2 Art’s Birthday Party:
Den 17 januari 1963 deklarerade den franske Fluxus-konstnären Robert Filliou att konsten föddes en miljon år tidigare när någon tappade en svamp i en hink med vatten. På så sätt blev den 17 januari konstens födelsedag eller Art's Birthday som vi väljer att kalla det. Varje år i januari firar vi konstens födelsedag med konstmusik. Den trettonde upplagan av P2 Art’s Birthday Party direktsänds från Södra Teatern i Stockholm 27-28 januari. Gratis inträde.
Mer info: http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=3676

Pressbilder:
Samir Yosufi. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Samir Yosufi, Helena Lopac, Pelle Moeld. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Hittills klara artister (fler tillkommer):

För mer information och intervjuförfrågningar, vänligen kontakta:
Angelika Vaskevitch, pressansvarig
angelika.vaskevitch@sverigesradio.se
08-784 72 31, 073-231 45 56

Besök Sveriges Radios presswebb: sverigesradio.se/press och twitter.com/pressgruppen

Taggar: