P27 drar tillbaka ansökan om clearinglicens

Report this content

P27 har beslutat att dra tillbaka sin ansökan om clearinglicens från Finansinspektionen. Sedan P27 bildades 2019 har förutsättningarna för att utveckla en ny samhällsviktig nordisk betalinfrastruktur ändrats. Nya krav och regelverk har varit utmanande för P27s operativa modell.

Det faktum att P27 inte kommer att hantera Swish-flödet i Sverige och att den danska banksektorn har valt att gå vidare med andra betallösningar innebär att bolaget är i ett nytt läge.

-          Vi har full förståelse för de höga krav och de förväntningar som ställs på oss som leverantör av samhällsviktig betalinfrastruktur. Vi har nu en dialog med våra ägarbanker för att utvärdera bästa möjliga alternativa lösningar. I Sverige har vi en stark banksektor som alltid har tagit ett gemensamt ansvar för att säkerställa en stabil och robust betalinfrastruktur, säger Paula da Silva, VD P27.

2019 presenterade P27 sin ambition - att transformera de nordiska betalmarknaderna och bygga världens första gränsöverskridande betalplattform.

-          Vår vision var att erbjuda en bättre betalinfrastruktur för Nordens 27 miljoner invånare och vi hade en optimistisk tidplan. Vi kan nu konstatera att vår vision var för ambitiös och komplex. Därför behöver vi ompröva vår framtida ambition för den nordiska betalmarknaden, fortsätter Paula da Silva.

P27 äger Bankgirot och båda bolagen kommer fortsätta samarbeta för att säkerställa att den nuvarande betalinfrastrukturen fungerar så länge det krävs.

För mer information, kontakta:

Annica Strahner, kommunikationschef

e-post annica.strahner@nordicpayments.eu

About P27

P27 is a company owned by Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, OP Financial Group, SEB, and Swedbank. Our vision is to break down barriers for trade and financial interaction between the Nordic countries. P27’s mission is to make payments more efficient in the Nordic currencies and the Euro with a payment infrastructure for domestic and cross-border payments. Today P27 has 70 employees and offices in Stockholm, Helsinki and Copenhagen. Read more: www.nordicpayments.eu