Einár, Miriam Bryant och Dree Low klara för P3 Guld 2020

P3 Guld är känd för att bjuda sin publik på stora unika liveframträdanden och idag presenteras tre nya liveartister till galan – Einár, Miriam Bryant och Dree Low. Sedan tidigare är det även klart att Victor Leksell uppträder på den stora musikfesten. P3 Guld 2020 leds av Kodjo Akolor och direktsänds i P3, SVT2, SVT Play och på Sveriges Radio Play från Partille arena.

Collage Dree Low Einr Miriam Bryant

Dree Low, Einár och Miriam Bryant uppträder på P3 Guld 2020

Einár slog igenom redan som 16-åring 2018 och har på bara ett drygt år blivit en av Sveriges populäraste artister. Allt började med låten ”Duckar popo" (2018) som på kort tid fick en miljon visningar på Youtube. I januari 2019 fick han en ännu större hit med singeln ”Katten i trakten", som ett tag var den mest spelade låten på Spotify i Sverige och låg etta på svenska singellistan. Sedan dess har Einár släppt två album, ”Första klass” och ”Nummer ett", som båda toppade svenska albumlistan. Även singlarna “Första klass" och “Nu vi skiner” gick upp i topp på Sverigetopplistan. På mindre än ett år har Einárs låtar spelats över 120 miljoner gånger på Spotify och hans videor på YouTube har över 20 miljoner visningar. Hans musik har spelats flitigt på P3 och i juli utnämndes han till framtidens artist av P3:s musikredaktion.

– Jag är sjukt taggad, säger Einár.

När Miriam Bryants debutalbum "Raised in Rain" kom 2013 hade hon redan hunnit göra en utsåld klubbturné i Tyskland, utses till Artist of the week av MTV och medverka i “På spåret". 2015 blev hon Miriam Bryant med hela svenska folket i och med succén i TV4:s “Så mycket bättre". Året därpå släpptes ep:n "Hisingen och hem igen” och Miriam Bryant blev historisk genom att ligga etta (”Ett sista glas”), tvåa (”Allt jag behöver”) och trea (”One last time") på Svensktoppen samtidigt, något ingen annan artist någonsin lyckats med tidigare. Hon vann Årets låt på P3 Guld 2016 för “Black Car" och nu är Miriam Bryant aktuell med albumet "Mi Amor”.

– Det känns jätteroligt att spela på P3 Guld igen, säger Miriam Bryant. Extra kul på hemmaplan som vanligt, men det kommer bli något alldeles extra hoppas jag. Arenan i Partille kanske börjar kännas som ett andra hem snart, three times a charm!

Husby-rapparen Dree Low har släppt en konstant ström av låtar sedan debuten med "Karaktärslösa" 2016. Karriären tog fart med singlarna "Hoodparty" och "För laxen" med Z.E och Blizzy 2017 och han fortsatte att göra låtar i ett högt tempo, bland annat tillsammans med Imenella, K27, Blizzy och Adel. Det senaste året har Dree Low exploderat på den svenska hiphopscenen med sina ep:s "No hasta mañana" och "No hasta mañana 2”, albumet “Flawless”, samt med hits som “Min nivå", "Pippi" och "Dag Hammarskjöld”. Låtarna har gått varma på P3 och nu i november utnämnde P3:s musikredaktörer Dree Low till framtidens artist. I maj utsågs han dessutom till Årets artist på Förortsgalan 2019.

– P3 Guld är en bra musikgala och det kommer att vara nånting utöver det vanliga att spela där eftersom att det sänds på tv, säger Dree Low.

Klart sedan tidigare är att Victor Leksell uppträder på P3 Guld och att galan, som är den 18:e i ordningen, leds av P3-profilen och komikern Kodjo Akolor

P3 Guld 2020 äger rum i Partille arena lördag 18 januari och direktsänds i P3, SVT2, SVT Play och på Sveriges Radio Play. Vilka som nomineras i priskategorierna och vilka fler artister som uppträder på galan offentliggörs under november.

Mer information finns på instagramkontot p3sverigesradio och på hemsidan sverigesradio.se/p3guld

Evenemanget P3 Guld 2020 är ett samarbete mellan Sveriges Radio, Partille arena och Göteborg & Co.

Biljetter
Biljetterna säljs via www.partillearena.se