Här är artisterna som uppträder på P3 Guld-galan 2024

Den 26 januari går P3 Guld-galan av stapeln i Stockholm och av totalt 27 nominerade artister/grupper ska åtta lyckliga vinnare koras under kvällen. För att fira den bästa musiken från året som gått bjuds tittarna och lyssnarna på några av Sveriges absolut bästa liveakter. Det blir både tunga giganter, och flera P3 Guld-debutanter. Artisterna som uppträder på P3 Guld 2024 är Benjamin Ingrosso, Adaam, Icona Pop, Lars Winnerbäck, Waterbaby, Dina Ögon, Kerstin Ljungström och Yaeger.

Övre rad: Yeager (foto: Lamia Karic), Benjamin Ingrosso (foto: Andreas Johansson), Icona Pop (foto: Yoye Lapogian), waterbaby (foto: Nemo Hinders Sasaki). Undre rad: Kerstin Ljungström (foto: Alexander Collin), Adaam (foto: Ziets), Lars Winnerbäck (foto: Anders Thessing), Dina Ögon (foto: Mikael Kenta).

P3 Guld-galan har gjort det till sitt signum att skämma bort publiken med unika och kreativa liveuppträdanden. Även 2024 kombineras Sveriges absolut största artister med de mest spännande nya namnen på den svenska popmusikhimlen.

Det finns väl inget bättre sätt att fira musikåret som gått än med riktigt bra livemusik? Vi är så stolta över årets lineup av artister och band till P3 Guld 2024. Det blir en grym blandning av 2023:s största hits, en världspremiär och en hel drös akter som uppträder på galan för första gången, säger Liv Ungermark, projektledare för P3 Guld

Benjamin Ingrosso kommer till galan med hela sitt band och ett otroligt liveår i ryggen. Våra coolaste elektropop-exporter Icona Pop och vardagspoeten Lars Winnerbäck tar sig an scenen med varsitt hyllat album i bagaget. Rapparen Adaam gör sin P3 Guld-debut med en av 2023:s listettor. Även ravepop-fenomenet Yaeger, internationellt hypade Waterbaby, det virtuosa gänget i Dina Ögon och popsnöret Kerstin Ljungström uppträder alla för första gången på galan.

P3 Guld-galan direktsänds den 26 januari 2024 kl. 21.00 i P3 och på SVT Play, samt eftersänds i SVT2 kl. 21.45. Galan leds av P3-profilen Torbjörn Averås Skorup, och det är P3:s lyssnare som röstat fram vinnarna i alla priskategorier, förutom i P3 Ikon som utses av P3 Guld:s jury.

Pressbilder för uppträdande artister finns HÄR

Biografier - uppträdande artister P3 Guld 2024

Dina Ögon
2024 intar bandet Dina Ögon för första gången scenen på P3 Guld-galan, vi kan knappt bärga oss. Efter två hyllade album och ett flertal utsålda turnéer har de på kort tid blivit en av landets mest omtalade grupper. Bandet kallar sin musik för "ett kärleksbarn mellan Fleetwood Mac, Khruangbin och obskyra Motown-b-sidor”. Vid P3 Guld har de chans att vinna pris i kategorierna Årets grupp och Årets album. Trots att de sjunger på svenska har det också börjat bubbla rejält utomlands, ett stort fan som puffat för deras musik är den amerikanska rapparen Tyler, The Creator. I mars 2024 ger sig bandet ut på en omfattande Nordenturné som inleds på Cirkus i Stockholm.

Yaeger
Till vår stora glädje kommer Yaeger ta med sig sin karakteristiska rave-pop till P3 Guld 2024. Yaeger eller Hanna Jäger, som hon egentligen heter, har utmärkt sig som en av Sveriges mest spännande artister med sitt spektakulära sound. Hon har under våren 2023 bland annat samarbetat med världsstjärnorna Icona Pop och under året klättrat till att bli en av landets mest spelade artister på svensk radio med låtarna Water Pistol, Lupins in blue och Ciao. Hon har även blivit highlightad av stora internationella magasin som Billboard, Nylon Japan och Australiens största radiokanal Triple J. På årets gala har hon chans att vinna pris i kategorin Framtidens artist.

Lars Winnerbäck
I över 25 år har Lars Winnerbäck tagit med sig det svenska vemodet upp på scen och gett uttryck för en hel generations känsloregister genom sin musik. Med fjorton studioalbum har han skapat ett eget, tydligt igenkännbart språk och myntat det kanske svenskaste ordet vi har: tandläkarväder. Han har sedan tidigare hela fem P3 Guld-priser hemma i hyllan, därför känns det extra kul att presentera honom som en av årets live-akter. Han intar P3 Guld-scenen med nytt material från det unisont hyllade albumet Neutronstjärnan, en skiva skapad tillsammans med Kents Joakim Berg och Martin Sköld. Med låten Rosor och Champagne har han i år chans att vinna det nyinstiftade priset Årets låtcitat.

Icona Pop
Icona Pop är en av få svenska akter som lyckas med bedriften att sälja platina med en singel i USA. Ingen kan väl ha missat deras världssuccé I Love It, en låt som öppnade dörren på vid gavel till den internationella popscenen. I Icona pops värld kolliderar elektronisk musik och pop i ett klimax på dansgolvets mittpunkt, energi strömmar fritt genom kroppar, sinnen och hjärtan. Men mest av allt är det en värld där dynamiken mellan gruppens två huvudpersoner – Caroline Hjelt och Aino Jawo – smälter samman som själva bränslet i det kreativa maskineriet. Nu tar bandet med sig sitt senaste album Romantech till P3 Guld 2024, och vi vågar lova att dansgolvet kommer att vibrera. På årets gala har de dessutom chans att vinna pris som Årets grupp.

Waterbaby
Med sitt gästspel på Hannes låt Stockholmsvy och den underbara musikvideon i Stockholms tunnelbana, vann Waterbaby våra hjärtan 2022. Den egna debut-EP:n Foam släpptes på anrika Sub Pop tidigare i år, och slog ned som en bomb i musikvärlden i våras när den uppmärksammades av bland annat The New York Times, The Guardian, BBC 6 Music och NME. Nu uppträder Waterbaby för första gången på P3 Guld-galan med den hyllade singeln Airforce Blue. Tillsammans med sin producent och samarbetspartner Marcus White har Waterbaby lyckats skapa en obestämbar magi de belyser känslan av hur det är att älska, eller åtminstone att vilja känna sig älskad. Under hösten har hon varit ute på sin första turné med utsålda stopp i bland annat London och Stockholm. På P3 Guld 2024 har hon chans att vinna pris som Framtidens artist.

Benjamin Ingrosso
Benjamin Ingrosso har vunnit Melodifestivalen, toppat album- och singellistan och nominerats till P3 Guld flera gånger. Han har också vunnit pris vid Kristallen och Grammisgalan och har vuxit och utvecklats till att bli en av landets mest omtyckta artister och personligheter. Vi är så stolta över att han kommer att spela live för oss på P3 Guld 2024. I ryggen har han en intensiv turnésommar, en otrolig Lollapalooza-spelning och hyllade konserter med Kungliga Filharmonikerna på Stockholms konserthus. Vi förväntar oss inget annat än ett hejdundrande uppträdande vid P3 Guld-scenen.

Kerstin Ljungström
Under 2023 har multiinstrumentalisten och popsnöret Kerstin Ljungströms låtar etsat sig fast i våra hjärnor. Med en tung resumé som låtskrivare till artister som Daniela Rathana och Ellen Krauss, och livemusiker till bland annat Victor Leksell, ställer hon sig nu för första gången längst fram på P3 Guld-scenen. Hon har redan en Grammis i kategorin Årets Kompositör innanför rocken, men har i år chansen att ta hem ett P3 Guld-pris i kategorierna Framtidens Artist och Årets låtcitat. Även om texterna utspelar sig i Stockholm som är hennes hem sedan många år, är hennes musikaliska urkraft sprungen ur Hälsinglands skogar. Hon är uppväxt på hälften folkmusik, hälften svenska pop-akter som Bo Kaspers Orkester, Oskar Linnros, Eva Dahlgren och Jonathan Johansson.

Adaam
Efter att ha seglat upp på topplistorna under 2022 är Adaam idag en av Sveriges största artister, med uppåt en miljon lyssnare i månaden. Förra året blev Loam-samarbetet FAKKA UR en av Sveriges mest spelade låtar och tilldelades priset Årets låt på Grammisgalan. När Spotify summerade året 2022 var han den sjunde mest lyssnade artisten. Under 2023 har låten 17, där Adaam samplat Veronica Maggios låt 17 år från albumet Och Vinnaren Är… strömmat genom högtalare över hela landet. Låten klättrade snabbt upp till den åtrådda förstaplatsen på Spotify i Sverige, och nu ställer han sig på första gången på P3 Guld-scenen. På galan har han chans att vinna pris i kategorin Årets låt.

r mer information, vänligen kontakta:

Malin Weisby Kratz
malin@weisbykratzkommunikation.se