Hemliga inspelningar med Hans Holmér – P3 Dokumentär Palmeutredningen inifrån

I 36 år har de hemliga inspelningarna om jakten på Olof Palmes mördare förvarats under sträng sekretess på Riksarkivet. På torsdag 3 februari hörs de för första gången någonsin, när de två första delarna av sju av ”P3 Dokumentär: Palmeutredningen inifrån” släpps.

Foto: Lars Hedberg / TT Nyhetsbyrån

Det är den 8 mars 1986. Det har gått en vecka sedan statsminister Olof Palme mördades på öppen gata. DN-journalisten Ann-Marie Åsheden ska i hemlighet träffa spaningsledaren Hans Holmér för en första intervju om den pågående mordutredningen. Materialet ska publiceras när mördaren är gripen.

Det kommande året ses Ann-Marie Åsheden och Hans Holmér minst en gång i veckan, ibland varje dag. Ann-Marie spelar in mötena, till slut har hon 90 kassettband.

Att få kastas tillbaka i tiden och höra hur Hans Holmér tänker och famlar sig fram i detta unika skede i svensk historia är svindlande. Han är själv helt övertygad om att han ska lösa det. Men tiden går och han blir allt mer plågad, pressad och konspiratorisk, säger Lovisa Lamm Nordenskiöld som gjort dokumentären tillsammans med producenten Hugo Lavett.

Förutom att hon har gått igenom de 90 kassettbanden med mytomspunna inspelningar har Lovisa Lamm Nordenskiöld både intervjuat alla de personer som ingick i Holmérs närmaste krets och de han jagade när kurdiska PKK blev huvudspår i utredningen.

P3 Dokumentär: Palmeutredningen inifrån – publiceringsplan

Del 1 & 2 – 3 februari

Del 3 – 6 februari
Del 4 – 8 februari
Del 5 –10 februari
Del 6 – 13 februari
Del 7 – 15 februari

P3 Dokumentär Palmeutredningen inifrån är gjord av produktionsbolaget Banda, för Sveriges Radio.
Reporter: Lovisa Lamm Nordenskiöld
Producent: Hugo Lavett

För mer information och förhandslyssning, vänligen kontakta:

Jon Jordås, exekutiv producent, Sveriges Radio
jon.jordas@sverigesradio.se