Hooja och Ayan Jamal i nya P3 Hitmix

Idag är det premiär för det nya musikprogrammet P3 Hitmix. Kanalens högkvalitativa, kurerade musikmixar av kunniga dj:s, musikreportrar och svenska artister utökas nu med fler aktuella profiler. Hooja, Ayan Jamal, Sofia Dalén och Jonas David hörs i nya P3 Hitmix som sänds fredagskvällar kl.18.02 med start den 2 februari i P3.

P3 Hitmix
P3 Hitmix med Ayan Jamal. Fotograf: Daniel Stigefelt/Sveriges Radio.

Idag fredag den 2 februari kl.18.02 sänds första avsnittet av det nya musikprogrammet P3 Hitmix. Under en timma varje fredagskväll får publiken följa med när fem programledare peppar i gång helgen med en mix av stora hitlåtar. Artisterna, musikreportrarna och profilerna som medverkar är Hooja, Ayan Jamal, Sofia Dalén och Jonas David. De kommer spela en parad av hitlåtar man kan sjunga med i och det blir musikunderhållning som tar en raka vägen in i helgen.

Profilen för första avsnittet den 2 februari är musik- och kulturjournalisten Ayan Jamal som gör comeback som programledare i P3. Ayan Jamal ses återkommande rapportera om kultur i SVT:s morgonstudio och utöver sin gedigna kunskap inom musik bevakar hon bland annat även film och tv.

Det jag ser fram emot med att spela hits är friheten att röra mig genom tidsepoker och genrer utan att hamna i ett ensamt hål. Du sjunger ju med, säger Ayan Jamal, programledare på P3.

Hooja, mest önskade artist under Musikhjälpen 2023, är duon som debuterar som återkommande profiler under fredagskvällarna i P3. Den 16 februari hörs Hooja för första gången som programvärdar i kanalen då de väljer sina favorithits som en upptrappning inför helgen i P3 Hitmix.

Vi ska bjuda på melodier som gör sig bra både på dansen och i stugan. Toner från förr kommer möta nutid, det blir en liten resa helt enkelt. Följ med, säger artistduon Hooja.

Sofia Dalén, som senast medverkade vid en bejublad Musikhjälpen-vecka, är även hon tillbaka i kanalen och med sig har hon sina humorkaraktärer Börje med flera. Sofia Daléns första P3 Hitmix sänds 9 februari. Tillsammans med P3:s kunniga musikreporter Jonas David i Malmö blir dessa de fem som tar sig an fredagskvällarna i kanalen och roterar under 2024. P3 Hitmix sänds varje fredag kl.18.02-19.00 i P3.

1 februari startade säsong tre av Skivhyllan i P3. Första avsnittet är med John Engelbert från Johnossi, som tar oss med i de hårdare tongångarnas landskap med en blandning av metal, punk och hardcore. Den 15 februari hörs Molly Hammar i Skivhyllan i P3 med musiken som inspirerat henne genom livet. I P3 Loungemix kommer publiken kunna höra Eye N' I som gör sin första mix av temat den 21 februari. Nya musikmixar i P3 Klubbmix hörs som vanligt varje fredagskväll med svenska dj:s som Rebecca & Fiona, Albin Myers, Kornél Kovács och P3:s Samir Yosufi. I P3 Klubbmixhits, en ny variant av P3 Klubbmix, spelar Mayka, Linda Nordeman och gäst-dj:s klubbklassiker och hits från dansgolven varje fredag kl.19.03-20.

P3:s musikmixar hörs om kvällarna i kanalen. Alla avsnitt publiceras i Sveriges Radio Play i samband med sändningen och är därefter tillgängliga i 30 dagar.

Sändningsdatum
P3 Hitmix med Ayan Jamal sänds 2 februari, 1 mars, 29 mars, 26 april, 24 maj, 7 juni
P3 Hitmix med Sofia Dalén sänds 9 februari, 8 mars, 5 april, 17 maj, 14 juni
P3 Hitmix med Hooja sänds 16 februari, 15 mars, 12 april, 3 maj, 21 juni (midsommaraftonspecial)