Molly Sandén, Refused och Snoh Aalegra uppträder på P3 Guld

P3 Guld 2020 äger rum lördag den 18 januari på Partille arena och nu släpps ytterligare tre artister som är klara för den stora musikfesten – Molly Sandén, Refused och Snoh Aalegra. Tidigare utannonserade liveakter är Timbuktu, Einár, Miriam Bryant, Gammal, Dree Low, Ozzy och Victor Leksell. Vilka som är nominerade till Sveriges Radios stora musikpris presenteras vid P3 Gulds nomineringsmingel och pressträff på Café Opera torsdag 28 november.

Molly Sandn Refused Snoh Aalegra

P3 Guld 2020 äger rum lördag 18 januari och leds av P3-profilen och komikern Kodjo Akolor. Galan direktsänds från Partille Arena med liveframträdanden av Snoh Aalegra, Refused, Miriam Bryant, Einár, Timbuktu, Victor Leksell, Gammal, Dree Low, Ozzy och Molly Sandén:

– Känns sjukt fint att få göra en så personlig låt på en så fet gala! P3 Guld är ju en av musikårets höjdpunkter helt klart, säger Molly Sandén.

2018 års album "Större" blev en nytändning för Molly Sandén som artist med ett nytt sound och texter på svenska. Det ledde till både grammis- och P3 Guld-nomineringar och att hon blev den mest streamade svenska kvinnliga artisten under 2018 med över 100 miljoner streams. I våras släpptes hennes senaste album, "Det bästa kanske inte hänt än". Åtta av albumets tio låtar gick in på Spotifys topp 50-lista.

De svenska hardcore-ikonerna Refused bildades i Umeå 1992 och släppte under 90-talet tre uppmärksammade album innan de 1998 utan förvarning skickade ut ett öppet brev med beskedet "Refused Are Fucking Dead". Till mångas stora glädje återuppstod Refused 2012 och tidigare i år kom deras femte album “War Music”. Med nya skivan har bandet återgått till en brutalare ljudbild, eller som Dennis Lyxén beskrivit det: “Hela vår poäng är att skruva upp volymen till tio.”.

"Från lovande barnartist i Sverige till nyskapande artist på Stillahavskusten, som blev vän med Prince och samplad av Drake. Men framför allt har hon trollbundit med sitt filmiska, drömlika sound som är på väg någon helt annanstans." Så beskrev Sveriges Radios Mats Nileskär Snoh Aalegra när han porträtterade henne i P3 Soul för ett år sedan. Debutalbumet ”Feels” släpptes 2017 och i år kom uppföljaren ”Ugh, those feels again” med singlar som ”I want you around” och ”Find someone like you”. Hon är bosatt i Los Angeles och har genom åren samarbetat med hiphop-storheter som tNo I.D, Common, Vince Staples och RZA.

– Ska bli så sjukt kul att komma hem till Sverige och uppträda på P3 Guld-galan. Känns fantastiskt att få möjligheten att göra detta på hemmaplan och inför så många tittare, säger Snoh Aalegra.

Nomineringsmingel och pressträff
Vilka som är nominerade till P3 Guld presenteras vid P3 Gulds nomineringsmingel och pressträff torsdag 28 november på Café Opera i Stockholm. Media som vill bevaka tillställningen är välkommen att anmäla sig till aida@iles.se senast tisdag 26 november.

Galan
P3 Guld 2020 äger rum i Partille arena lördag 18 januari och direktsänds i P3, SVT2, SVT Play och Sveriges Radio Play.

Mer information finns på instagramkontot p3sverigesradio och på hemsidan sverigesradio.se/p3guld

Evenemanget P3 Guld 2020 är ett samarbete mellan Sveriges Radio, Partille arena och Göteborg & Co.

Biljetter
Biljetterna säljs via www.partillearena.se