Ny P3 Serie av Jens Lapidus och Martin Johnson – ”Darknet” har premiär imorgon

Den 9 maj är det premiär för den nya P3 Serien ”Darknet”, en krimpodd i åtta delar av Jens Lapidus som debuterar som manusförfattare för radio. Serien, som han har skrivit tillsammans med Martin Johnson från podden ”Spår”, kretsar kring den grävande journalisten Tove som via tips från darknet – internets skuggsida – försöker ta reda på sanningen bakom ett uppmärksammat mordfall. Rollerna görs av Karin Franz Körlof, Henrik Schyffert, Marouf Hussain med flera och musiken är skriven av Jonathan Johansson.

Jens Lapidus, Martin Johnson, Karin Franz Körlof och Marouf Hussain. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

– Jag jobbar som grävande journalist med podden Spår och då går vissa situationer inte att berätta av hänsyn till de inblandade personerna. Det är sådant stoff Jens och jag har använt oss av i Darknet, vi har skapat fiktion och använt oss av detaljer från verkliga rättsfall. Dessutom har vi skruvat det ett varv till och spetsat till huvudpersonen som går mycket längre än vad en journalist skulle göra i verkligheten. Det har varit befriande att få koka ihop en spännande dokumentärlik krimpodd på det här sättet, säger Martin Johnson.

– Enkelt uttryckt kan man säga att Darknet är fullkomligt nyskapande för Sverige och involverar massor av vederhäftiga detaljer. Jag har lärt mig mycket av att sätta mig in i lyssnarformatet och det har varit kul att jobba med Martin i och med hans bakgrund inom radio, säger Jens Lapidus.

P3 Serien Darknet handlar om den grävande journalisten Tove som driver podden ”Darknet”. Darknet är också en dold del av internet, dit inga Google-sökningar når. Via darknet får Tove anonyma tips som ger henne scoop som ingen annan kan få. Tove är en ung och extremt målmedveten missbrukare. Hon lever för journalistiken och ser ingen skillnad på privatliv och jobb – alla gränser får passeras, bara sanningen kommer fram.

I sin podd gräver Tove vidare i ett uppmärksammat mordfall, där en ung kvinna hittats död i en lägenhet i Linköping och en 19-årig kille har erkänt och dömts för mordet. När Tove blir kontaktad av killens advokat som hävdar att det är ett falskt erkännande tar hon hjälp av darknet för att ta reda på vem eller vilka som faktiskt ligger bakom mordet. Men ju närmare svaret hon kommer, desto djupare dras hon in i fallet och desto mer förändras hennes eget liv.

I rollerna:
Tove: Karin Franz Körlof gör sin första radioroll i P3 Serien Darknet. Hon blev Guldbaggenominerad för rollen som Lydia Stille i ”Den allvarsamma leken” och utsedd till ”shooting star” på Berlins filmfestival i februari. Karin har medverkat i ett flertal filmer och tv-produktioner, bland annat SVT-serien ”Blå ögon”.

Advokaten: Henrik Schyffert, komiker, skådespelare, manusförfattare och regissör.

19-åringen: Marouf Hussain, kom på tredje plats i SM i Poetry slam 2016.

Dessutom medverkar bland andra Eva Melander, Pia Halvorsen, Armand Mirpour, Alexej Manvelov, Molly Nutley och Victor Linnér.

Manus: Jens Lapidus och Martin Johnson.
Regi: Martin Johnson.
Kompositör: Jonathan Johansson.

P3 Serie: Darknet har premiär den 9 maj kl. 07.00 och släpps i åtta avsnitt på tisdagar i Sveriges Radio Play och där poddar finns.

P3 Series hemsida: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=4947

P3 Serie: Darknet görs av produktionsbolaget Filt.

Karin Franz Körlof. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

Marouf Hussain. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio