P3 leder den svenska delen av Europe’s Biggest Dance Show för tredje gången i rad

Sveriges Radio P3 kommer att leda den svenska delen av radiostafetten Europe’s Biggest Dance Show som sänds fredag 23 oktober. Nio europeiska radiobolag i åtta olika städer deltar i ett musikmaraton som når ut till miljoner musikälskande radiolyssnare. Den svenska sändningen av Europe’s Biggest Dance Show startar kl. 21.00 i P3 med Samir Yosufi som programledare och DJ:duon Rebecca & Fiona som gästande artister.

Rebecca Scheja  Fiona FitzPatrick

Europe’s Biggest Dance Show är en åtta timmar lång direktsänd dansmusikfest som samsänds mellan europeiska public service-bolag. Radiokanalerna turas om att leda programmet som likt en stafettpinne vandrar från stad till stad under en hel kväll. För tredje gången i rad kommer P3 i Stockholm att stå värd när turen kommer till Sverige och det är Samir Yosufi som kommer att leda lyssnarna genom programmet.

Lyssnarna kommer att bjudas på elektronisk musik från ett brett utbud av gästande DJ:s som alla representerar klubbgenren från olika delar av Europa. Förhoppningen är att nå ut till ännu fler nu när många dansklubbar och musikfestivaler håller stängt på grund av den rådande pandemin som drabbat hela kontinenten.

─ Nu när klubbarna tvingas hålla stängt känns det hur lyxigt som helst att kunna ta festen hem till dig som lyssnar och bjuda på direktsänd dansmusik från Europas olika hörn. Sen kittlar såklart tanken på att få spela svenska hits för alla miljoner radiolyssnare på kontinenten, säger Samir Yosufi, programledare på P3.

─ Vi är ärade att få medverka i Europas coolaste live-streamade musikfestival igen. Vi längtar och laddar upp med Sveriges, förlåt, världens största dansmusik-hits! TUNE IN nästa fredag, säger Rebecca Scheja och Fiona FitzPatrick.

P3 börjar värma upp inför programmet med ett försnack klockan 18.30. Därefter kommer P3:s lyssnare kunna följa hur BBC Radio 1 och programledaren Annie Mac inleder sändningen från London, Storbritannien klockan 19.00. Programmet fortsätter sedan vidare till resten av städerna efter ett spelschema. Utöver Sverige och Storbritannien deltar även Nederländerna, Tyskland, Belgien, Irland samt årets två nya tillskott; Norge och Finland. Förhoppningen är att P3:s lyssnare vill vara med och följa hela sändningen kvällen igenom.

Sändningstider:

18.30-19.00 – Uppvärmning i P3