P3 Sport med Stefan Holm, Anton Hysén och Veronica Wagner i panelen

På söndag 6 november drar P3 Sport igång igen. I åtta program diskuterar programledaren Anton Berg sport ur annorlunda vinklar tillsammans med höjdhopparen Stefan Holm, gymnasten Veronica Wagner och fotbollsspelaren Anton Hysén. Ämnet för första programmet är ”Är idrottare trögare än genomsnittet?” och två gymnasieklasser IQ-testas.

– Diskussionerna blir helt annorlunda mot hur det brukar låta i sportprogram. I första programmet tar vi upp det kontroversiella ämnet ”Är idrottare trögare än genomsnittet?”, säger programledaren Anton Berg.

Är idrottare trögare än genomsnittet, då?
– Hade du inte idrottat så mycket, så hade du kanske kunnat plugga mycket mer, men är det intelligens att vara pluggsmart? Det är en sak att kunna allt som står i böckerna och en annan att kunna koppla ihop det till en användbar kunskap, säger Stefan Holm.

Ska man ha sex före match? Hur nördig måste en atlet vara? Vilken är den farligaste sporten och hur vanligt är fusket inom idrotten? Det är andra frågor som kommer att diskuteras.

I premiäravsnittet tar sig reportern Alexander Lundholm till en gymnasieskola utanför Stockholm. Är idrottare tröga? P3 Sport låter två klasser göra ett IQ-test: En samhällsklass och en hockeyklass. Vem får bästa snittet – de ”vanliga” samhällseleverna eller idrottarna i hockeyklassen?

P3 Sport sänds åtta söndagar 14.03-16.00 med start 6 november.
Mer info: www.sverigesradio.se/p3/sport

Fakta

Stefan Holm, 35 år, är en av 11 personer i världen som hoppat över 2,40. När han vann OS-finalen i Aten 2004 blev han ende svensk som lyckats vinna OS-guld i höjdhopp.

Veronica Wagner, 24 år, är Sveriges bästa gymnast genom tiderna. Hon har gett namn till en fristående övning – en dubbel framåtvolt i pik – det är att göra en Wagner.

Anton Hysén, 20, skapade enorm uppståndelse när han i våras kom ut som homosexuell. Antons pappa Glenn Hysén är fotbollslegendar och hans bror Tobias Hysén spelar i landslaget. Anton Hysén har precis tagit steget upp till division ett med sin klubb Utsiktens BK och är Sveriges ende öppet homosexuella fotbollsspelare på elitnivå.

Anton Berg, 33, är programledare och har arbetat med en mängd Sveriges Radio-produktioner som P3 Dokumentär, P3 Spel (producent) och Radiosporten.
– Mitt eget sportande består just nu av innebandy på gubbnivå och en satsning på löpning med Göteborgsvarvet i vår som mål, säger Anton Berg.

P3 Sport görs av produktionsbolaget A-One Produktion AB.

Pressbild:

P3 Sport: Programledaren Anton Berg (längst bak) och panelen Anton Hysén, Veronica Wagner och Stefan Holm. Foto: Mikael Andersson/Sveriges Radio

För mer information, vänligen kontakta.

Eva Sahlin, pressansvarig P3
eva.sahlin@sverigesradio.se