”Palmeutredningen inifrån” gav högsta lyssning någonsin på P3 Dokumentär

Den 3 februari släpptes de första delarna av ”P3 Dokumentär Palmeutredningen inifrån” – dokumentären där de hemliga intervjuerna med spaningsledaren Hans Holmér efter mordet på Olof Palme hörs för första gången. Veckan därpå var räckvidden den högsta någonsin för P3 Dokumentärs poddlyssning: 646 181 unika enheter*.

Foto: Lars Hedberg / TT Nyhetsbyrån

Redan första veckan med ”P3 Dokumentär Palmeutredningen inifrån” märktes att intresset låg i topp – trots att det var ett omfattande material att ta sig igenom för lyssnarna. Vecka 6 blev toppveckan med en räckvidd på 646 181 unika enheter, men även snittet för alla tre veckor som dokumentärens delar publicerades ligger högt (606 000 unika enheter).*

– Vi märker hur dokumentären väcker intresse både i äldre och yngre åldersgrupper – de som inte själva minns mordet får ändå en levande inblick i hur stämningen var då. Och många som hör av sig berömmer det neutrala och opartiska sätt som serien är gjord på, säger P3 Dokumentärs exekutiva producent Jon Jordås.

Dokumentären bygger på DN-journalisten Ann-Marie Åshedens intervjuer med spaningsledaren Hans Holmér 1986-87 och är gjord av reportern Lovisa Lamm Nordenskiöld och producenten Hugo Lavett.

– Reaktionerna har varit överväldigande. Det är tydligt att Hans Holmér som person fascinerar och att hans grubblerier, hypoteser och kontroversiella metoder engagerar. Vi är glada att den här typen av fördjupande serier når en stor publik och att en ny ung generation kan bilda sig en uppfattning av det nationella trauma som Palmemordet är, säger Hugo Lavett

P3 Dokumentär Palmeutredningen inifrån är gjord av produktionsbolaget Banda.

Lyssna på P3 Dokumentär Palmeutredningen inifrån här eller i Sveriges Radio Play:

* Teknisk medieräckvidd som baseras på antalet unika spelare/enheter. Exempel på spelare är en webbläsare, en app, eller annan enhet för uppspelning av ljud. Poddindex-mätningar, Sveriges Radio

Jon Jordås, exekutiv producent, Sveriges Radio
jon.jordas@sverigesradio.se