Premiär för ny P3 Serie: Kommando Karim – en framtidsdystopi i fem delar

Efter den uppmärksammade ”De dödas röster” är det nu dags för nästa P3 Serie: ”Kommando Karim” – en dystopisk historia som utspelar sig i ett fiktivt framtida Malmö, där huvudpersonen Leila går från att vara övertygad pacifist till att utföra terrorhandlingar. Författaren Simon Felix Adler har skrivit manus. Hela serien släpps i appen Sveriges Radio Play imorgon, torsdag 3 november kl. 07.00.

Rasmus Klamas och Agnes Holmberg spelar huvudrollerna i P3 Serie: Kommando Karim. Foto: Julia Lindemalm

Kommando Karims manusförfattare Simon Felix Adler gav ut sin första roman ”Göra rätt” 2013 och debuterar nu i radiosammanhang.

– Jag tycker om att det går att gestalta med enkla medel i radio, det har alltid tilltalat mig, säger Simon Felix Adler.

P3 Serien Kommando Karim kretsar kring Leila, spelad av Agnes Holmberg, en av fem kvinnor som år 2031 döms för terroristbrott efter att ha skjutit två poliser till döds i Malmö och utfört ett sprängdåd mot Malmö tingsrätt. Från fängelset tar Leila kontakt med en reporter, spelad av Rasmus Klamas, som bestämmer sig för att göra en dokumentär om hennes resa från övertygad pacifist till dömd terrorist.

– Spännande fiktiva berättelser är verkligen en framtidsgenre, som dessutom passar perfekt som podd. Den enorma respons vi fick efter ”De dödas röster” vittnar om att det finns ett sug hos den unga publiken för en ny säsong av P3 Serie, säger Cajsa Lindberg, kanalansvarig P3.

Om P3 Serie: Kommando Karim
Manus: Simon Felix Adler.
Regi: Frida Anund, Hilda Gerdmar, Isabella Sundell och Simon Felix Adler.
Kompositörer: Johan Tingne och Alexander Lindström.

I rollerna:
Leila:
Agnes Holmberg, 26-årig student vid Göteborgs universitet med en skådespelarutbildning i bagaget.
Dokumentärreportern: Rasmus Klamas, 25-årig Göteborgsbo som jobbar med projektet Scenkonstguiden. Har även gjort en liten roll i SVT-serien ”30 grader i februari”.

Övriga roller görs av Stefan Karlsson (poliskommissarie Håkansson), Corina Machuca Chacon (Paulina), Eduardo Ocaña (Javid), Karin Genrup (nyhetsuppläsare), Elisabeth Adolfsson Greijer (nyhetsuppläsare) och Kris Boswell (nyhetsuppläsare).

P3 Serie: Kommando Karim är producerad av produktionsbolaget Ljudvåg.

Samtliga fem avsnitt av P3 Serie: Kommando Karim släpps i appen Sveriges Radio Play torsdag 3 november kl. 07.00.

Simon Felix Adler
Foto: Mikael Ångström