Premiär för P3 Historia – ny podd med spännande berättelser ur historien

I P3 Historia leder historieläraren Cecilia Düringer lyssnarna genom världshistoriens vindlande berättelser. Vid sin sida har hon skådespelaren Pablo Leiva Wenger som förhöjer dramatiken med scener ur historien. Varje avsnitt handlar om ett historiskt skeende, med en historisk person i fokus. Den 26 mars kl. 08.00 släpps det första avsnittet av tio i Sveriges Radio Play och premiäravsnittet handlar om den mytomspunne Grigorij Rasputin.

Cecilia Düringer. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio

– Att syssla med historia är att få ta del av oändligt många fascinerande berättelser – det finns ingen streamingtjänst i världen som har lika många bra storys att bjuda på som världshistorien. Och om man som jag är en nörd vars största intressen är att först ta reda på saker för att sedan berätta för andra om saker jag har tagit reda på, är det en ren fröjd att få göra ett program som P3 Historia, säger gymnasieläraren Cecilia Düringer som nu gör sin debut som programledare.

Första avsnittet handlar om Grigorij Rasputin, den gåtfulla bonden från Sibirien som blev en av de mäktigaste männen i ett Tsarryssland på gränsen till kollaps. I kommande avsnitt sätts strålkastarljuset på bland andra Marie Antoinette, Jeanne d’Arc, Gustav III och Kleopatra. Cecilia Düringer är berättelsens ciceron, Pablo Leiva Wenger förhöjer dramatiken med scener ur historien och i varje avsnitt medverkar en historiker som ger fördjupad kunskap i ämnet.

P3 Historia har premiär den 26 mars och släpps i tio avsnitt varannan söndag kl. 08.00 i Sveriges Radio Play och där poddar finns.

P3 Historia görs av produktionsbolaget Munck.

Pressbild
Cecilia Düringer. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio