Premiär för P3 Musikdokumentär – Rihanna första artisten ut

Idag, tisdag 20 mars startar den nya podden P3 Musikdokumentär och första avsnittet handlar om världsstjärnan Rihanna – ”antihjälten från Barbados”. P3 Musikdokumentär, som är en del av P3:s nya musiksatsning, kommer att släppas varannan tisdag i appen Sveriges Radio Play och där poddar finns, med premiär den 20 mars kl. 07.00.

Axel Winqvist och Vendela Lundberg producerar P3 Musikdokumentär. Foto: Vendela Lundberg och Axel Winqvist

I P3 Musikdokumentär gräver Vendela Lundberg och Axel Winqvist i arkiven och gör nedslag i dramatiska skeenden i artisternas liv och karriärer. Lyssnarna möter människorna bakom hitsen och får höra berättelser från backstage och artisterna själva berätta om avgörande ögonblick. Premiärprogrammet handlar om världsstjärnan Rihanna.

Om P3 Musikdokumentär: Rihanna – antihjälten från Barbados
Hösten 2012. Bilder på en kvinnas misshandlade ansikte börjar spridas i Stockholm, Göteborg och Malmö. En hemlig aktion har inletts i protest mot att artisten Chris Brown är bokad för en konsert. Hans ansikte på affischen är utbytt mot ett annat ansikte, svullet av slag. Nu vill någon att världen ska minnas. Vad Chris Brown gjorde den där natten tre år tidigare mot sin flickvän. Flickvännen var Rihanna, en av världens allra största artister.

Det är ju orättvist att Rihanna ska låna ut sitt ansikte och speciellt sitt misshandlade ansikte för att man vill berätta att Chris Brown är ett kräk. Men det är en del av historien om henne också, säger den hemliga affischmakaren “Peter” som under pseudonym uttalar sig exklusivt för första gången i den här dokumentären.

Första avsnittet av P3 Musikdokumentär handlar om Rihannas uppväxt på Barbados som kantades av missbruk och våld. Om första mötet med Jay-Z och lanseringen av henne som en exotisk popprinsessa. Om födelsen av en bad girl, eller badgal, som hon själv skulle uttrycka det. P3 Musikdokumentär om Rihanna tecknar en bild av en motvillig förebild och om vilda fester på privatplan.

– Hon orkade inte med uppståndelsen, berättar Nikki Amini, med i svenska Idol-juryn, som följde med på privatjeten för skivbolagets räkning.

Det här är historien om en artist som besöker strippklubbar, röker gräs och pratar utan filter. Med hjälp av systerskap, humor och revanschlust mot revisorer och skivbolagsbossar ska Rihanna komma att definiera en hel generation.

Medverkande i dokumentären:

•  Nikki Amini, Idol-domare och Head of Global Marketing på skivbolaget Amuse.
  •  “Peter”, gerilla-affischeraren som skapade rubriker världen över med bilden på Rihannas misshandlade ansikte.
  •  Rozann Archer, född och uppvuxen på samma gata som Rihanna på Barbados.
  •  Alexandra Loonin, ett av Sveriges största Rihanna-fans, bakom bloggen “We found Rihanna”.
  •  Ebba Lange, ett av Sveriges största Rihanna-fans, som har träffat sin idol.
  •  Hanna Björkman, även hon del av Rihannas “Navy”, som har träffat stjärnan.

P3 Musikdokumentär: Rihanna – antihjälten från Barbados släpps tisdag 20 mars kl. 07.00 i appen Sveriges Radio Play och där poddar finns.

Mer information finns på P3 Musikdokumentärs hemsida: http://sverigesradio.se/p3musikdokumentar

P3 Musikdokumentär görs av Vendela Lundberg och Axel Winqvist som båda är utbildade radioproducenter på Stockholms Dramatiska Högskola och har hörts i Stil i P1, Godmorgon, Världen!, Konflikt och Kropp & Själ. Vendela Lundberg har tidigare skrivit för Nöjesguiden och Axel Winqvist har producerat P3:s humorserie Punani_99.

Vendela Lundberg. Foto: Axel Winqvist

Axel Winqvist. Foto: Vendela Lundberg