Premiär för podden ”Los Vegos” – enkel vegomat med kocken Therese Svensson

I morgon, den 10 januari, startar Los Vegos, en podd med vegetarisk och vegansk matlagning. Kocken Therese Svensson lotsar lyssnarna till hur man lagar mer grönt i vardagen, på ett enkelt och uppfinningsrikt sätt. I Los Vegos är det viktigare att ha kul och våga testa än att sätta den perfekta hollandaisen. Los Vegos släpps i tio avsnitt i appen Sveriges Radio Play.

Therese Svensson. Foto: Marcus Pettersson/Sveriges Radio

– Jag kommer att laga vegomat utan tjafs, höga hästar och chiafrön. Det ska vara kul att laga mat men ännu roligare att äta upp den. Lyssnar man på Los Vegos kommer man få massor av tips på hur man enkelt lagar och äter mer grönt i vardagen, inget krångel eller dyra ingredienser, bara sjukt mycket gott att upptäcka. Dessutom kommer man lära sig tricks och metoder som man kan använda om och om igen, säger kocken och programledaren Therese Svensson.

Den 10 januari släpps Los Vegos i tio avsnitt med varsitt tema, som till exempel brunchmat, dejtmat, förkylningsmat, högtidsmat och vegofierade klassiker. I podden presenteras vegetarisk, vegansk och glutenfri mat och tips på hur man kan enkelt kan modifiera en rätt. Rätterna i sig är allt från macklasagne och snabbnudelplättar med smulade ostbågar till sötpotatispizza, jordärtskockpalt, kikärtsmaränger och vegan-skagen. Alla ingredienser till det som lagas finns att handla i en vanlig matbutik med en vanlig budget.

Therese Svensson orienterar också lyssnarna till livet i ett grönt kök – hur det funkar att göra majonnäs på sojamjölk, varför en aubergine ska vara blank som en delfin och varför man ska bränna kål.

Mer om Therese Svensson
Therese Svensson är grön kock, hungrig nörd, journalist, bloggare, ex-norrlänning och nu Malmöbo. Med vegomatpodden Los Vegos gör hon premiär som programledare.

Los Vegos har premiär den 10 januari kl. 09.00 i appen Sveriges Radio Play, där alla tio avsnitten släpps samtidigt.

Recept och mer information finns på Los Vegos hemsida: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=5040

Los Vegos görs av produktionsbolaget Rundfunk media.

Therese Svensson. Foto: Marcus Pettersson/Sveriges Radio