Säsongsstart för prisbelönta Institutet i P3

På lördag 3 oktober startar en ny säsong av P3:s Institutet med Karin Gyllenklev och Jesper Rönndahl. Programmet utsågs till Årets underhållning på Radiogalan härom veckan. Denna den nionde säsongen blir även Institutets sista.

Institutets Jesper Rönndahl och Karin Gyllenklev med prisskörden. Foto: Erik Klarén/Sveriges Radio

Institutet bygger på det bästa av två världar: Humor och vetenskap. Berättelser om säregna vetenskapliga fenomen kombineras i programmet med forskarintervjuer – vilket öppnar dörren till svindlande upptäckter och teorier. I säsongspremiären i helgen handlar det bland annat om mjälten, organet som är allra mest ”indie”, och hur man lyckats sammanfläta tre fotoner (vilket enligt uppgift är coolare än det låter).

– I sista säsongen går vi all in! Vi kommer provsmaka världens äckligaste frukt, vi åker till Norge för att se hur det går när forskare försöker lösa Hessdalenmysteriet, märkliga ljusfenomen som uppstår i en speciell dal. Och så kommer Slash vara med i nästan alla avsnitt, ja, Guns N’ Roses, säger Karin Gyllenklev och Jesper Rönndahl.

Institutets nionde och sista säsong startar lördag 3 oktober och avslutas söndag 29 november.

– Det är lite vemodigt, vi har ju fött fram det här programmet och närt det från vår gemensamma barm i fem år, säger Karin Gyllenklev.

– Vad roligt det ska bli att smälla av den här sista säsongen! Men också rimligt att det är sista, för det finns ju inga fler priser att vinna (väl?), säger Jesper Rönndahl.

Sändnings- och publiceringstider
Institutet görs som podd som publiceras på programmets hemsida kl. 11.03 på lördagar.
I P3 sänds programmet i två delar, den första på lördagen kl. 11.03 och den andra på söndagen kl. 11.03. Programmet hörs även – direkt och i efterhand – på sverigesradio.se och i appen Sveriges Radio Play.

Mer om Institutet
Programmet började sändas sommaren 2011. 2013 vann programmet Stora Radiopriset i kategorin "Årets folkbildare" och 2014 och 2015 tog de hem samma pris i kategorin "Årets underhållning".

Institutet görs av produktionsbolaget Munck för Sveriges Radio.

Pressbilder:

Jesper Rönndahl och Karin Gyllenklev. Foto: Erik Klarén/Sveriges Radio

Jesper Rönndahl och Karin Gyllenklev har fått Stora Radiopriset tre gånger för Institutet. Foto: Erik Klarén/Sveriges Radio

Erik Klarén, Produktionsbolaget Munck
erik.klaren@munck.se