Skandalkirurgen Macchiarini och de dödliga experimenten

Nyligen fastställdes Svea hovrätts dom mot skandalkirugen Paolo Macchiarini. För tre av hans patienters död döms han mot sitt nekande till 2,5 års fängelse.  16 november släpper Sveriges största podd P3 Dokumentär historien om hur en karismatisk man lyckades dupera en hel värld, både professionellt och privat.

– Om han ljuger mot mig så här, så strategiskt och så utstuderat, så måste han också ljuga i sitt jobb. Det var skrämmande för mig eftersom han hade människors liv i sina händer, säger Benita Alexander, TV-producent och exflickvän.

Benita Alexander är TV-producenten som föll för stjärnkirurgen Paolo Macchiarinis uppvaktningar. Men när det smått osannolika löftet att själva Påven skulle viga dem på deras bröllop briserar, då drar hon öronen åt sig:

– Jag tänkte att människor är i fara, säger hon, Jag kände ett akut och överväldigande behov av att avslöja honom och låta världen veta att stjärnkirurgen Dr. Paolo MacchiariniI inte är den ni tror att han är.

För första gången berättar Benita Alexander i svensk radio om hur Macchiarinis lögner och dubbelliv uppdagas. I avsnittet medverkar också läkarkollegan Karl-Henrik Grinnemo, en av fyra visselblåsare som började förstå att allt inte stod rätt till med Karolinska institutets och Karolinska universitetssjukhusets topprekrytering.

Macchiarini skulle med sina banbrytande experiment med syntetiska luftstrupar av plast inte bara rädda liv, utan också ges ett Nobelpris. Men istället så dör patienterna och Karolinskas styrelse tvingas avgå.

– Vi insåg att det var lurendrejeri på en väldigt, väldigt hög nivå, säger Karl-Henrik Grinnemo till P3 Dokumentär.

Reporter: Blenda Setterwall Klingert

Medverkande:
Benita Alexander, TV-producent och ex-fästmö till Paolo Macchiarini, Karl-Henrik Grinnemo, en av visselblåsarna i Macchiarini-fallet, thoraxlirurg och f.d. kollega på Karolinska universitetssjukhusetm, Bosse Lindqvist, journalist och dokumentärmakare, bakom prisbelönade SVT Dokument Inifrån-serien Experimenten, Kjell Asplund, professor emeritus och utredare, Alexander Seifalian, professor i nanoteknologi och regenerativ medicin.

Podden släpps i Sveriges Radio play den 16 november kl 06.00 och på andra plattformar den 23 november 06.00.

Privata pressbilder på Benita Alexander och Dr. Paolo Macchiarini. Foto: Benita Alexander.

Bild 1 Benita och Paolo dansar
Bild 2 Benita och Paolo på motorcykel

För ytterligare information, kontakta:

Blenda Setterwall Klingert, reporter Produktionsbolaget FILT
blenda.s.klingert@filt.com