21 maj P4 Dokumentär: Min mor växte upp som nazistbarn

Journalisten Elisabeth Edbergs mor växte upp bland nazistiska Nasjonal Samling i Norge under 40-talet. Nu släpps dokumentären där dottern Elisabeth Edberg intervjuar sin mor om den här tiden och åren efter kriget.

Unga norska män från det nazistiska partiet Nasjonal Samling dansar kring lägereld 1944. Foto: Privat

Dokumentären handlar om reportern Elisabeth Edbergs mor som växte upp på norska landsbygden under andra världskriget. Hon växer upp i ett hem där de vuxna är medlemmar i Nasjonal Samling, Vidkun Quislings parti, och som sympatiserade med nazismen. De var antisemiter men kämpade även mot kommunismen.

– I dokumentären pratar vi om hur livet var för min mor när hon befann sig inne i Nasjonal Samlings ungdomsverksamhet och med en styvfar som var propagandaledare. Men vi pratar även om hur det blir för henne när kriget är slut, säger Elisabeth Edberg, dotter, reporter och skapare av dokumentären.

I dokumentären bläddrar mor och dotter i album från tiden. Där finns flera bilder på partiets militära grupp, Hirden, som såg sig själva som politiska och ideologiska soldater. De arbetade för tyskarna som fångvaktare i norska fångläger. De organiserade även deportationen av 770 av Norges  2100 judar varav 741 av dem dog i koncentrationsläger.

Modern berättar också om att hon var omgiven av propaganda inom Nasjonal Samling.

– Tyskland såg ut att segra på alla fronter. Jag vet ju i efterhand att både jag och övriga barn var indoktrinerade , säger Elisabeth Edbergs mor, som fick omvärdera hela sin världsbild efter kriget.

Dokumentären ”Min mor växte upp som nazistbarn” finns i appen Sveriges Radio Play från och med 21 maj och sänds i P4 söndag 26 maj kl. 12.03.

Pressfoto:
Foto: Privat