Årets värdar i Karlavagnen Sommarkväll

Tio kända och folkkära personer tar i sommar plats bakom mikrofonen för att leda P4-programmet Karlavagnen Sommarkväll – landets största samtalsrum.
– Det ska bli spännande, extremt nervöst och utmanande, säger rappartisten Petter Alexis Askergren som debuterar som programledare i Karlavagnen.

Med start den 8 juli och sex sommarveckor framåt sänds specialupplagan av Karlavagnen Sommarkväll i P4 Sveriges Radio. Kända profiler har valt ämnen som de vill tala med lyssnarna om.
– Ska bli såå roligt att leda Karlavagnen och tala med alla er underbara stjärnor i etern, tycker skådespelerskan Pia Johansson som bland annat vill samtala med lyssnarna om betydelsen av namn.
Det här ska bli underbart kul, säger radio- och tv-profilen Tommy Engstrand.

Karlavagnen har sänts i Sveriges Radio sedan 1993 och är det största samtalsrummet för lyssnarna i etermedia. Programmet bygger på att lyssnarna delar med sig av sina tankar och upplevelser med programledaren. Sommaren 2012 sändes specialvarianten Karlavagnen Sommarkväll första gången.
Karlavagnen började sändas samma år som jag började göra radio, 1993. Att få vara en del av denna radioklassiker är stort och en ära. Dessutom älskar jag ju program med lyssnar- eller tittarkontakt, säger programledaren Rickard Olsson.

Förra året trodde jag det skulle bli kul, nu vet jag att det blir det. Det ska bli fruktansvärt roligt med nya berättelser från lyssnarna, säger mästerkocken Sigrid Bárány som radiodebuterade i Karlavagnen Sommarkväll sommaren 2012.

Sommarens värdar i Karlavagnen Sommarkväll:

8-10 juli                               Petter Alexis Askergren, rappartist
11-12 & 15 juli                   Nanne Grönvall, artist
16-18 juli                             Rickard Olsson, programledare
19 & 22-23 juli                   Pia Johansson, skådespelare
24-26 juli                             Tommy Engstrand, tv- och radioprofil
29-31 juli                             Anne-Lie Rydé, artist
1- 2, 9 & 15-16 augusti     Sigrid Bárány, mästerkock
5-7 augusti                         Katarina Hultling, programledare
8 augusti                            Annika Jankell, programledare & Johan Ohlson, drömanalytiker
12-14 augusti                    Camilla Kvartoft, programledare

Sändningstider Karlavagnen Sommarkväll
Måndag till torsdag kl. 21.40–24.00 och fredag 21.06–24.00 i P4 med start den 8 juli. Programmet finns även för efterhandslyssning på sverigesradio.se och i appen Sveriges Radio Play.

Karlavagnen Sommarkväll produceras av produktionsbolaget SMTRADIO

Pressbild:
Nanne Grönvall Foto Linn Elmstedt, Katarina Hulting Foto Erik Karlén Anne-Lie Rydé Foto: Mattias Ahlm Sigrid Bárány Foto: Linn Elmstedt, Tommy Engstrand, Foto: Johan Ljungström, Pia Johansson, Foto: Micke Grönberg, Camilla Kvartoft Foto: Mattias Ahlm, Rickard Olsson Foto Linn Elmstedt, Petter Askegren Foto Johan Ljungström

Pia Kittel, programchef SMT Radio
pia.kittel@smtradio.se