Jönsson, Muhrén och Mild till Radiosporten

Radiosporten förstärker på expertsidan – med tre femfaldiga SM-guldvinnare. Jörgen Jönsson, Magnus Muhrén och Håkan Mild kommer från och med i vinter att höras som experter inom ishockey, bandy respektive fotboll.
– Vi förstärker genom tre av de främsta inom sina idrotter, säger Radiosportens chef Markus Boger.

Jörgen Jönsson, Magnus Muhrén och Håkan Mild, Radiosportens nya experter.
Foto:
 Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio, Fredrik Sandberg / TT, Erik Abel / TT

Samtliga tre har starka meriter från idrottsplanerna och framför allt en stor bredd i sin erfarenhet, som svenska mästare, utlandsproffs och landslagsstjärnor i ledande roller. Alla tre har också vunnit SM-guld fem gånger. Jönsson, Muhrén och Mild kompletterar Radiosportens nuvarande bas av experter.

Jörgen Jönsson går in på hockeysidan och får sällskap av Radiosportens Kristofer Ottosson och Lars-Gunnar Jansson.
– Det känns jättekul att få vara med och kunna bidra i Radiosportens hockeybevakning igen. Jag var ju med och kommenterade för några år sedan, bland annat i Vancouver-OS och jag trivdes alldeles förträffligt. Jag ser fram mot att vara en i gänget igen, säger Jörgen Jönsson om uppdraget.

På bandysidan går Magnus Muhrén in i stället för Göran Rosendahl som i våras blev klar som tränare för Hammarby Bandy.
– Det ska bli jäkligt kul att jobba för Radiosporten, ett perfekt sätt att behålla kontakten med bandysporten nu när jag slutat som aktiv. Jag hoppas bidra med gedigen kunskap och dela ut både ris och ros på ett balanserat sätt, säger Magnus Muhrén

Håkan Mild går in i fotbollsexpertisen och gör sällskap med Radiosportens Richard Henriksson, som i somras kommenterade VM-finalen, Johanna Frisk, Tyresös tidigare lagkapten som i somras gjorde herr-VM-debut som expert på hemmaplan, och Anette Börjesson, Radiosportens mångåriga expert på damallsvenskan och damlandslaget.
– Det ska bli riktigt roligt och inspirerande att jobba för ett seriöst mediebolag som Sveriges  Radio. Jag gillar verkligen Sportextraformatet och ser mycket fram emot det här, säger Håkan Mild

Ralf Edström, 62, som gjort över 30 år som fotbollsexpert för Radiosporten, är inne på sin sista sejour i och med det avtal som går ut efter den här säsongen. Hans sista match som expert för Radiosporten blir EM-kvalet Moldavien-Sverige den 27 mars kommande år.
– Jag hade inte haft något emot att fortsätta ännu längre, men allt har sin tid. Radiosporten har varit en härlig arbetsplats för mig och jag önskar de unga all lycka. Jag förstår att man också behöver föryngra, säger Ralf Edström.
–  Det har varit underbara dryga 30 år, åtta VM-turneringar och sex EM-slutspel. Det är få förunnat att få titta på fotboll och tjäna pengar och få se så många stora matcher och finaler. Att sitta på en fullsatt VM-final är fantastiskt, säger Ralf Edström

Med Håkan Mild på ingång bygger Radiosporten en expertgrupp med sikte på EM om två år men också på längre sikt än så. Milds profil är väl lämpad för den moderna fotboll som utvecklas mycket snabbt och där pengar kommit att spela en betydligt större roll. Med sin bakgrund som både spelare (i Sverige och utomlands) och också sportchef kan Håkan Mild peka ut samband för lyssnarna som annars kan vara svåra att uppfatta.
– Det tar tid att bli riktigt bra som expert i radio. Därför ser vi de här satsningarna som långsiktiga, för att stärka helheten och jobba med en bredd och dynamik hos en större expertgrupp, säger Radiosportens chef Markus Boger. – Vi har försökt se till var vi vill vara inte bara om två år utan också om fem och tio år när det gäller basen av experter. Med Richard Henriksson, Johanna Frisk, Håkan Mild och Anette Börjesson kommer Radiosportens fotbollsbevakning även framöver att vara väldigt stark, säger Markus Boger

Under vintern kommer Radiosporten också att producera en reportageserie i tre delar, med utgångspunkt från Ralf Edström och hans erfarenhet under 32 år – med fokus på de udda matcherna, de stora profilerna och godbitar som inträffat bakom kulisserna.

Fakta om Radiosportens nya experter:

Jörgen Jönsson
Född: 29 september 1972.
Sport: Ishockey.
Främsta meriter: OS-guld 1994 och 2006, VM-guld 1998 och 2006, SM-guld 1997, 1998, 2002, 2006 och 2009 med Färjestad.
Aktuell: Ansluter i vinter till Radiosporten som hockeyexpert.
Radiosportens chef Markus Boger: ”Jörgen Jönsson har en erfarenhet som är fantastisk. Han är den svensk som har spelat flest landskamper i Tre Kronor, han har varit proffs i NHL och han har varit ledare i SHL. Få har Jönssons förståelse för ishockey ur så många perspektiv.”

Magnus Muhrén
Född: 4 november 1974.
Sport: Bandy.
Främsta meriter: VM-guld 1997, 2003 och 2005, SM-guld 1997, 2000, 2002, 2003 och 2014 med Sandviken.
Aktuell: Ansluter i vinter till Radiosporten som bandyexpert.
Radiosportens chef Markus Boger: ”Magnus Muhrén är en av de största svenska spelbegåvningarna som funnits. Efter en karriär i landslaget, Sverige och Ryssland har han en ovärderlig inblick i och förståelse för bandy.”

Håkan Mild
Född: 14 juni 1971.
Sport: Fotboll.
Främsta meriter: VM-brons 1994, SM-guld 1990, 1991, 1993, 1995 och 1996 med IFK Göteborg.
Aktuell: Ansluter i vinter till Radiosporten som fotbollsexpert.
Radiosportens chef Markus Boger: ”Håkan Mild har de senaste åtta åren befunnit sig i klubbkorridorerna som sportchef. Det har gett honom unika erfarenheter som läggs till den hög av perspektiv han skaffat sig under alla år i Göteborg, landslaget och som proffs i Schweiz, England och Spanien.”

Jörgen Jönsson. Foto: Lars-Gunnar Olsson/Sveriges Radio
Magnus Muhrén. Foto: Fredrik Sandberg / TT
Håkan Mild. Foto: Erik Abel / TT

Markus Boger, chef Radiosporten