Karlavagnen Sommarkväll i P4 med Sigrid Bárány, Nanne Grönvall, Katarina Hultling och Lasse Kronér

En mästerkock, en folkkär artist och en välkänd tv-profil är trion som leder programmet Karlavagnen Sommarkväll en vecka var under juli månad – förutom på tisdagarna, för då tar i stället en göteborgsk entertainer över och pratar sport.

Sigrid Bárány, Nanne Grönvall, Katarina Hultling och Lasse Kronér tar hand om P4:s Karlavagnen.

– Det känns fantastiskt roligt att få prata med lyssnarna om ämnen jag själv tycker är så intressanta. Det ska bli jättespännande, säger Sigrid Bárány, ”Sveriges Mästerkock”, som nu radiodebuterar 9 juli.

Nanne Grönvall har tidigare radioerfarenhet sedan fredagsprogrammet Nanne i P4.
– Jag är så glad över att få vara programledare för ett program som jag så ofta genom åren lyssnat på och känner så starkt engagemang för. Ser framemot att få prata med lyssnarna om deras levnadsöden och tankar, säger Nanne Grönvall som tar över 16 juli.

– Jag tackade genast ja till att göra Karlavagnen Sommarkväll för att jag tycker om programmet själv och tycker om att möta nya människor oavsett miljö. Samtal som förs i programmet är ofta berikande i både allvar och skratt, det gillar jag, säger Katarina Hultling, vars sändningsvecka börjar 23 juli.

På tisdagarna tar Lasse Kronér över och då är temat sport. Lasse älskar Karlavagnen och brukar lyssna på programmet i bilen, på väg till eller från jobb.
– Jag blir mer och mer sugen på att göra radio eftersom man slipper ha gördel i detta mediet. Sportämnet är perfekt för mig – jag är en sportalkoholist, säger Lasse Kronér.

Karlavagnen Sommarkväll sänds i P4 måndag-fredag kl. 21.40-24.00.

Ämnen som programledarna valt:

Sigrid Bárány vecka 28 (9 juli-13 juli)
”Känslor och mat”, ”Jag kan mycket mer än jag tror”, ”När tankarna far iväg”, ”Lyssna på din kropp”

Nanne Grönvall vecka 29 (16 juli-20 juli)
”Humor och skratt”, ”Att våga följa drömmarna?”, ”Det här samlar jag på och det här har jag svårt att göra mig av med”, ”Fritt ämne”

Katarina Hultling vecka 30 (23 juli-26 juli)
”Starka känslor”, ”Vi måste prata om cancer”, ”Bästa – och värsta semesterminne”

FAKTA OM PROGRAMLEDARNA
Sigrid Bárány – 36 år och översättare från Stockholm. Vann tävlingen Sveriges Mästerkock i våras. Har givit ut en kokbok. Radiodebutant.
Nanne Grönvall – artist som deltagit i Melodifestivalen åtta gånger, varav hon vunnit en gång med låten ”Den vilda”. Har turnerat, varit med i musikaler och gjort egna shower. Har varit programledare i talkshowen Nanne i P4 två säsonger.
Katarina Hultling – mest känd som tv-journalist och som en av de första kvinnliga programledarna i SVT:s sportprogram. Har också varit programledare för aktualitetsprogram samt årskrönikor där hon följt kungafamiljen. Har vunnit både EM- guld och EM-silver i curling. Började sin karriär på Radio Värmland.
Lasse Kronér – musiker och programledare med säte i Göteborg. Startade sin karriär med gruppen Triple and Touch. Leder musikfrågesporten Doobiidoo samt frågeprogrammet Smartare än en femteklassare.

Sigrid Bárány. Foto: Linn Elmstedt

Nanne Grönvall: Foto: Linn Elmstedt