Musikdokumentär från P4: Hootenanny Singers – från visa till pop

Den 23 juni släpps historien om de fyra kompisarna från Västervik som upptäcktes av Stikkan Andersson. Hootenanny Singers var bandet som på 1960- och 70-talen gjorde visa till pop och banade väg för världssuccén ABBA.

Under tio år dominerade Hootenanny Singers musiksverige, hade 40 låtar på Svensktoppen och banade väg för ABBA. På bilden syns Johan Karlberg, Tonny Roth, Björn Ulvaeus och Hansi Schwarz. Foto: TT

I första delen får vi följa hur de unga gymnasisterna Hansi Schwarz och Johan Karlberg tillsammans med Tonny Roth och Björn Ulvaeus slår igenom i Sveriges Radio-TV:s talangjakt ”Plats på scen”. Därefter följer succéerna varandra efter att ha skrivit skivkontrakt med Stikkan Anderssons skivbolag Polar.

I programmet berättar radiolegendaren Ulf Elfving om den betydelse som Hootenanny Singers kom att få på sin samtid. Vi hör också om det första nattliga mötet på en parkbänk mellan Björn Ulvaeus och Benny Andersson som senare skulle leda till världssuccén ABBA.

Historien berättas ur den då uppväxande Hans Rothenbergs perspektiv och hur barndomens idoler öppnade upp för en livslång passion för musik.
– Jag har fått möjligheten att tillsammans med de kvarlevande medlemmarna Björn och Tonny, gräva i deras minnen och berättelser. Det här ger möjlighet idag för en ny publik att upptäcka dem, säger Hans Rothenberg.

Lyssna på Sveriges Radio Play 23 juni eller i P4 den 23 juni kl. 15.03.

Vid frågor vänligen kontakta:

Per Scholander, producent
per.scholander@sverigesradio.se