Nytt i P4: ”Min bokhylla” med Mark Levengood och bibliotekarien Jenny Lindh

I programmet Min bokhylla åker Mark Levengood och bibliotekarien Jenny Lindh hem till en känd person. De bjuds in till det allra heligaste i hemmet: bokhyllan. Vad säger egentligen böckerna i bokhyllan om dagens gäst?
–  De bokhyllor vi fått särskåda har bekräftat det jag alltid trott: Ingen lider av kroniskt god smak, säger Mark Levengood.

Jenny Lindh, Mark Levengood ringer på hos Henrik Schyffert i första programmet. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio och Eva Staaf.

I bara strumplästen sittandes framför poesi, fakta och skönlitteratur, analyseras programmets gäster och deras bokhyllor.

– Får en jättekänd finne och en bibliotekarie med Tourettes syndrom komma hem till dig och granska din bokhylla? Frågan hade gett mig frossbrytningar. Därför är det så underbart att sju modigare människor faktiskt tackade ja. Varje bokhylla är i själva verket en berättelse, och dess ägare är berättelsens huvudperson, säger programledaren och bibliotekarien Jenny Lindh

Min bokhylla startar söndag 23 juni med Henrik Schyffert som premiärgäst.

– Jag vill säga till mitt försvar om min bokhylla, att fram till för ett halvår sen, var det säkert 60 % kvinnliga författare här. Men sen skilde jag mig, så alla de böckerna försvann. Så det här är en bokhylla av det som blev kvar, säger Henrik Schyffert.

Sändningstider:
Söndagar kl. 10.03-10.45 med start den 23 juni. Programmet finns även för efterhandslyssning på sverigesradio.se och i appen Sveriges Radio Play.

Min Bokhylla görs av produktionsbolaget Filt.

Pressbilder:
Jenny Lindh och Mark Levengood ringer på hos veckans gäst. Foto: Mattias Ahlm.
Jenny Lindh, Henrik Schyffert och Mark Levengood. Foto: Eva Staaf.
Mark Levengood och Jenny Lindh utanför porten till veckans gäst. Foto: Mattias Ahlm/Sveriges Radio.

För mer information:
Eva Staaf, producent
eva.staaf@mac.com
070-716 4776

Susanne Tellinger, pressansvarig P4
susanne.tellinger@sverigesradio.se
08-784 6570

Besök Sveriges Radios presswebb: sverigesradio.se/press och twitter.com/pressgruppen

Taggar: