Nytt musikprogram i radio: P4 Country

Den 21 januari är det premiär för ett nytt musikprogram i P4 - P4 Country. Programmet spelar både modern och klassisk country blandat med berättelser om myterna och legenderna inom genren. Programmet leds av musikjournalisten Mattias Hansson som gästas av kända countryälskare.

Mattias Hansson är programledare i det nya radioprogrammet P4 Country med start den 21 januari kl. 22.05 i P4. Foto: Mikael Grönberg/Sveriges Radio

När den countryskolade stjärnan Taylor Swift i höstas toppade amerikanska Billboardlistan med 10 låtar var det första gången i listans historia som detta hände.

– Modern country är en musikgenre som växer explosionsartat i popularitet. Vi ser det i form av nya artister, men även i filmer och TV-serier som Kevin Costners ”Yellowstone” och nya Susan Sarandon-serien ”Monarch”, säger Mattias Hansson, programledare och musikjournalist.

P4 Country kommer att spela de största nya hitsen, men även sticka emellan med en och annan klassiker. Varje avsnitt kommer att innehålla en gäst som väljer sin favoritlåt och resonerar kring sitt personliga förhållande till countrymusiken. Några av gästerna lyssnarna kommer att få möta i P4 Country är Kristian Luuk, Olle Jönsson, Lisa Ekdahl och Jill Johnson.

I varje avsnitt dyker också Martin Engqvist upp som ”Countryarkeologen” och gräver i genrens historia och myter.

Och så lovar programmet att alltid spela ”En Dolly i timmen”, det vill säga en låt av countryns stora och ständigt ohotade drottning, Dolly Parton.

P4 Country är programmet för alla som gillar modern countryglädje och välkomnar en väl berättad historia. Countryn brukar ju beskrivas som ”tre ackord och sanningen”. Programmet har något för den mest inbitne fantasten men innehåller också mycket för helt nya countrylyssnare, säger Mattias Hansson.

Pressfoto Mattias Hansson: https://sverigesradio.bildbank.nu/sv/delad/z5hfpe62t5
Foto: Mikael Grönberg

P4 Country sänds i P4 lördagar kl. 22.05 och släpps samtidigt i appen Sveriges Radio Play.

Läs mer på sverigesradio.se/p4country

Programmet görs av produktionsbolaget SMT för Sveriges Radio.

Vid frågor vänligen kontakta:

Linda Aktén, producent SMT
linda.akten@smtradio.se