P4 Dokumentär: De bortglömda syfilisbarnen

Könssjukdomen syfilis frodas i Sverige runt sekelskiftet. Bordellerna ligger tätt i städerna och prostitution är laglig. Men det är inte bara de prostituerade och deras kunder som smittas. På bordellerna och i hemmen smittas barn redan i moderlivet av syfilis och många klarar sig inte. Då beslutar sig läkaren Edvard Welander att göra allt för att stoppa smittspridningen och rädda barnen.

Barnen på Lilla Hemmet i Stockholm föddes med könssjukdomen syfilis. Foto: Stockholms stadsarkiv

Kvinnor som är eller bara misstänks vara prostituerade kontrolleras vid den här tiden varje vecka på besiktningsbyrån efter tecken på smitta och den som vägrar grips av polis. Men smittan sprids ändå vidare och når till slut barnen.

Barn som smittats av syfilis fyller barnsalen på St. Görans sjukhus. Läkaren Edvard Welander blir så berörd när han möter de syfilissmittade barnen att han bestämmer sig för att agera. Han är överläkare och professor i syfilidologi och börjar samla in pengar för att öppna ett eget sjukhus för syfilissmittade barn.

Han hittar en fastighet på Fridhemsgatan i Stockholm och kallar det Lilla Hemmet. Här ska de små barnen få en långvarig behandling med kvicksilver. Det har en bakteriedödande effekt men kan samtidigt vara livsfarligt för patienten. Welander tar fram påsbehandlingen, en sorts inhalation. Barnen går runt med små tygpåsar om halsen som innehåller kvicksilver. Welanders sätt att ta emot och behandla syfilissmittade barn får stor uppmärksamhet i Europa.

Ingrid är ett av de första barnen på Lilla Hemmet. Hennes mamma dör av hjärnsyfilis när Ingrid bara är några månader gammal. Fadern är okänd. Efter ett par år på Lilla Hemmet  hämtas Ingrid av sin morfar. Men kontakten med Lilla Hemmet är inte bruten. I journalerna kan man se att hon kommer på kontroller många år efter det att hon skrivits ut.

Anders är ett av de sista barnen på lilla Hemmet. När P4 Dokumentär kontaktar honom vet han inte ens om att han varit där som liten. Men när historien rullas ut rätar det ut en del frågetecken som han burit med sig under hela livet.

Podden släpps i appen Sveriges Radio Play torsdag 12 maj kl.06.00

Läs mer och lyssna: https://sverigesradio.se/p4dokumentar