P4 Dokumentär: Stjärnfrisören

Antonio är stjärnfrisör åt Östermalms mest kräsna kunder. Men själv kommer han långt ifrån Stockholms finaste områden. Antonio, eller Orhan som han egentligen heter är uppvuxen i förorten Norsborg. En kille som blev tvungen att byta bort sitt namn för att accepteras i de finaste kretsarna.

Antonio började som lärling på Björn Axén frisörsalonger på nittiotalet. Då var han sexton år och pratade dålig svenska. Han hade ett enda mål; att nå längre än de flesta andra från den förorten han kom ifrån. Han ville till de bästa salongerna och öppna en egen salong på övre Östermalm. Men vägen dit var lång och krokig med många nätter av hårt slit och gratisarbete. Han bytte till och med ut sitt namn eftersom han tidigt fick veta att de kräsnaste kunderna inte ville bli klippt av någon som heter Orhan.

Nu har han nått sitt mål. Han har öppnat sin salong och är inte längre beroende av någon annan. Han klipper hela Sveriges kändiselit och har Filippa Reinfeldt och Marie Serneholt som stamkunder. Men utanför salongen är han en helt vanlig förortskille som brottas med smygrasism och fördomar.

Men vad har framgången haft för pris? Vad har Orhan varit tvungen att offra för att bli Antonio - stjärnfrisören?

– Det har varit en spännande resa för mig att följa med in i Antonios liv. Jag har följt honom under flera år, både som kund och som dokumentärmakare, berättar Anna Ivemark som gjort dokumentären. Hon har velat ta reda på hur stjärnfrisörens liv ser ut under ytan.

Programmet sänds lördag 16 augusti kl. 23.00 i P4 och kan höras i efterhand och direktsänt påsverigesradio.se och i appen Sveriges Radio Play.

Pressbild
P4 Dokumentär: Stjärnfrisören. Antonio med stamkunden Marie Serneholt. Foto: Anna Ivemark/Sveriges Radio http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/images/news_images/2938/3332919_1536_2048.jpg

Antonio klipper Anna Ivemark som gjort programmet Stjärnfrisören. P4 Dokumentär. Foto: Sveriges Radio http://sverigesradio.se/diverse/appdata/isidor/images/news_images/3103/3322670_480_640.jpg

Sofia Kottorp, projektledare P4 Dokumentär