Rockmat i P4 med Alice Cooper, Roger Glover, Lita Ford, Eric Singer och Mikkey Dee

Rock och mat är en oslagbar kombination. I programserien Rockmat i P4 åker journalisten och kocken Anders Tengner jorden runt för att laga mat – och prata mat och rock – med några av världens största rockikoner. Rockmat i P4 startar söndag 18 juni.

Eric Singer och Anders Tengner. Alice Cooper med världens längsta hot dog. Foto: Anders Tengner

Jag gick kocklinjen på gymnasiet och har alltid älskat att laga, och äta, god mat. Under mina otaliga möten med rockstjärnor under 30 år, märkte jag att många delade kärleken till god mat. Tankarna på en kokbok med rocktema började gro, och under arbetets gång utvecklades idén till ett radioprogram med samma tema. Matlagning är en isbrytare, och samtalen tog nya, spännande vägar under mina möten med fem verkliga rocklegender, säger Anders Tengner

Förutom musiken är mat Alice Coopers stora intresse. Han både driver en krog och lagar mycket mat hemma. Matintresset kommer från hans mamma.

– Min mamma var en hillbilly från Tennessee som verkligen kunde laga mat. Hon gjorde allt från kycklingdumplings till riktig siciliansk bolognese, säger Alice Cooper som i programserien serverar världens längsta hot dog.

Det var en besynnerlig känsla att stå i köket med min gamle barndomshjälte Alice Cooper och se honom laga middag. Gott blev det också, säger Anders Tengner.

Lita Ford från Runaways bjuder på sin mammas speciallasagne och Deep Purples basist Roger Glover bakar sitt bananbröd.

I serien medverkar också Kiss trummis Eric Singer och Mikkey Dee, mångårig trummis i Motörhead och numera i Scorpions. Eric Singer berättar att han försöker äta hälsosamt – det gäller att tänka på vad man stoppar i sig när man ska ha spandexbrallor på sig på scenen. Mikkey Dee är besatt av hamburgare.

– Jag skulle kunna äta hamburgare till frukost, lunch och middag, säger Mikkey Dee och bjuder i programmet på sina grymma burgare.

Sändningstider:
Programserien Rockmat i P4 sänds fem söndagar kl. 12.03 med start den 18 juni.

18 juni Alice Cooper
25 juni – Lita Ford
2 juli – Roger Glover
9 juli – Eric Singer
16 juli – Mikkey Dee

Anders Tengner som rest runt för att träffa de matintresserade rockikonerna är själv utbildad kock men sadlade om och blev rockjournalist. Han arbetade bland annat på kulttidningen Okej och har sedan början av 1980-talet skrivit både artiklar och böcker om alla de stora rockstjärnor han träffat genom åren. 1984 blev 23-årige Anders Tengner rikskänd då han blev hårt ansatt av Siewert Öholm i ett historiskt tv-inslag i ”Svar direkt”, där Anders fick stå till svars för hårdrockgruppen W.A.S.P:s uppträdande på scen.

Rockmat i P4 produceras av produktionsbolaget SMT Radio.

Pressbilder:

Alice Cooper tillagar sin "Big Unit" – världens längsta hot dog. Foto: Anders Tengner/Sveriges Radio

Mikkey Dee Foto: Anders Tengner/Sveriges Radio

Eric Singer och Anders Tengner. Foto: Anders Tegner/Sveriges Radio

Roger Glover med sitt bananbröd. Foto: Anders Tengner/Sveriges Radio

Lita Ford. Foto: Anders Tengner/Sveriges Radio

För mer information, vänligen kontakta:

Eva Sahlin, bitr. presschef
eva.sahlin@sverigesradio.se