Terapioffer – drama för tonåringar med musik av Alina Devecerski

Terapioffer är Sveriges Radios satsning på radiodrama för 13-15 åringar. Författarna Hassan Loo Sattarvandi, Emma Broström och Jenny Jägerfeld har skrivit fem avsnitt vardera, som från terapirummets innersta berättar om varsin femtonåring som går i terapi.
Premiär i P4 lördag 29 juni kl. 12.03. Samtidigt släpps fem avsnitt på webben och i sociala medier
.

Att nå in till tonen och känslan både av utsattheten och närheten i terapisamtalen är oerhört viktigt för mig som regissör. Jag tror att ju modigare vi vågar vara, ju djupare in vi vågar gå, ju mer hemligt privat det blir, desto mer börjar det handla om oss alla, säger Eva Staaf, regissör för Terapioffer.

Hassan Loo Sattarvandis skriver om Nima som har blivit utsatt för en misshandel. Förövaren, Fredrik, går i hans egen klass och istället för att ta steget ifrån Fredrik dras Nima bara djupare in i Fredriks våld.

Emma Broströms huvudperson heter Maxime. Hennes hjärta slår så hårt och hon kan knappt andas. Hon tror att hon ska dö. Men Maxime är inte det som hennes pappa var innan han tog sitt liv: ett psykfall.

Jenny Jägerfeld berättar om Pim. Pim är så jävla arg. Hur kan folk bry sig om sitt hår när barn svälter, dricksvatten förgiftas och jorden håller på att gå under. Hemma vrids alltid familjens gräl upp till katastrofbråk och skrik.

Signaturlåten för Terapioffer, ”Gå för långt”, har specialskrivits av sångerskan och låtskrivaren Alina Devercerski.

När jag hörde talas om Terapioffer kände jag direkt att det var nåt jag ville bidra till. Jag fick höra delar av serien och skrev låten "Gå för långt" som handlar om smärtan i att växa upp, hoppet inför framtiden och att spränga gränser på gott och ont, säger Alina Devecerski som senaste året sålt trippel-platina i Sverige, Norge och Danmark samt nominerats till P3 Guld och Grammis.

Terapioffer vill vara där 13-15 åringar är. Allt de behöver göra är att följa hashtaggen #terapioffer för att kunna lyssna direkt på Facebook och Twitter. Så fort ett avsnitt har sänts kan lyssnaren ladda ned hela serien som podd.

Vi vill nå den här åldersgruppen genom att gestalta tre tonåringars tankar och tillvaro när livet är som jobbigast. I Terapioffer får vi följa dom på en väg de aldrig trodde att de skulle våga gå. Det är berörande och spännande, säger Doreen Kanter, exekutiv producent på Unga Radioteatern.

Terapioffer görs av Produktionsbolaget filt för sändning i P4 i samarbete med Unga Radioteatern.

Regi och ljuddesign: Eva Staaf

I rollerna: Nima - Simon Korkis Malki, Maxime - Karolina Wedin, Pim - Hanna Elffors Elfström och terapeuten spelas av Andreas Rothlin Svensson

Mix och ljuddesign: Krister Orreteg. Exekutiv producent för Unga Radioteatern: Doreen Kanter. Webbproducent och publikredaktör: Ronnie Ritterland

Terapioffer sänds lördagar och söndagar kl 12.03-12.15 i P4 under 8 veckor med start den 29 juni.

Programsida: http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=4504
Twitter: https://twitter.com/Terapioffer
Facebook: https://www.facebook.com/Terapioffer

Simon Korkis Malki. Foto: Björn Dalin