Unikt samarbete ger specialskriven radioteater i P4 Halland

Måndag 13 juli är det urpremiär för radioteater i P4 Halland. Den specialskrivna versionen av Stolthet och Fördom har spelats in i ett unikt samarbete mellan Sveriges Radio P4 Halland och Teater Halland i coronapandemins spår.

Inspelning av Stolthet och Fördom Fr.v: Mikael Dahl, Acaymo Luis Valdes, Petter Heldt, Morten Vang och Jesper Gester Foto: Fredrika Karlsson/Sveriges Radio

Pjäsen är skriven av Anna Sjövall på Teater Halland och skulle ha spelats i Sverige under våren, men ställdes in på grund av corona. När detta skedde föddes idén som slår flera flugor i en smäll, eftersom länets teatrar i princip inte hade några uppdrag till kulturarbetare och publiken inte heller hade möjlighet att ta del av kulturen. P4 Halland såg då möjligheten att erbjuda både uppdrag och publik vilket ledde till samarbetet.

– Det känns kul att vi som public service-bolag kan erbjuda lyssnaren det de inte kan få på annat håll nu under coronapandemin, bortsett från vissa sociala medier. Vi når förhoppningsvis nya lyssnare, vi breddar vår repertoar och kulturen får lite mer plats i radio, säger Samira Othman nyhetschef på kanalen.Pjäsen är nu bearbetad och musiksatt för att passa radio och kommer att sändas som en följetong med ett avsnitt tre dagar i veckan under sommaren.

– Vi arbetar hela tiden med att utveckla vår radio och det här är ett jätteroligt samarbete som vi är mycket stolta över. Vi har ett tydligt uppdrag att ge våra lyssnare senaste nytt och vara uppdaterande, att då samtidigt kunna erbjuda förstklassig drama i den mixen känns helt rätt, säger Evelina Myrbäck, programutvecklingschef på P4 Halland.

Enligt Anna Sjövall från Teater Halland, som gjort mycket radioteater, har inspelningen varit en rolig utmaning. Att göra om en visuell scenföreställning till radio kräver att man tänker annorlunda och gör om bilder till ljud.

– Jag brukar blunda när jag jobbar med radio. Jag försöker sätta mig in i om jag kan se rummet framför mig. Hur låter det där scenen utspelar sig? Finns det bakgrundsljud? Var befinner sig personerna i rummet och hur kan jag göra så att lyssnaren hänger med i rörelser? Jag vill att publiken i radio får en lika stark upplevelse som om de befunnit sig i samma rum som skådespelarna och förhoppningsvis tilltalar radioföljetongen såväl inbitna Jane Austen-fans som nya.

Sändningstider: Måndagar, onsdagar och fredagar 11.14 i P4 Halland med start 13 juli och fyra veckor framåt. Pjäsen kommer även finns tillgänglig via P4 Hallands webbsida.

FOTO: P4 Halland och Teater Halland inspelning av Stolthet och Fördom Fr.v: Mikael Dahl, Acaymo Luis Valdes, Petter Heldt, Morten Vang och Jesper Gester
Fotograf: Fredrika Karlsson/Sveriges Radio

För mer information:

Anna Sjövall, konstnärlig ledare och vd Teater Halland
anna.sjovall@teaterhalland.se eller 070-830 29 08
Anna Sjövall kan även förmedla kontakt med de fem skådespelarna

Evelina Myrbäck, programutvecklingschef Sveriges Radio P4 Halland
evelina.myrback@sverigesradio.se eller 035-172705