Välkomna till valrörelsens stora sjukvårdsdebatt! #rättvisvård

Den 22 augusti möts alla riksdagspartiers sjukvårdstalespersoner till valrörelsens stora vårddebatt i Östersund. Debatten direktsänds i Sveriges Radio P4 Jämtland, SvT Forum och på Mittmedias olika plattformar och är ett samarbete mellan Sveriges Radio, Sveriges Television och Mittmedia. Välkomna!

#rättvisvård politiker i debatt (MONTAGE: Mittmedia)

Vården är en av de viktigaste frågorna för väljarna i valrörelsen 2018. Riksdagspartiernas främsta vårdpolitiker möts i en debatt om vården, med fokus på Sverige utanför storstäderna. Vi frågar oss hur rättvis är vården? Måste man bo på rätt ställe för att få rätt vård? Och debatterar vårdköer, ekonomi, centralisering och personalbrist.

Deltagande i debatten:

Annika Strandhäll (S) - socialminister/sjukvårdsminister
Anders W Jonsson (C) - gruppledare i riksdagen/1:e vice ordf.
Camilla Waltersson Grönvall (M) - socialpolitisk talesperson
Karin Rågsjö (V) - vårdpolitisk talesperson
Acko Ankarberg Johansson (KD) - partisekreterare och talesperson i sjukvårdsfrågor
Anders Åkesson (MP) - regionråd med ansvar för sjukvård, sitter i partistyrelsen
Per Ramhorn (SD) sjukvårdspolitisk talesperson
Anna Starbrink (L) sjukvårdspolitisk talesperson

Sveriges Kommuner och Landstings vård- och omsorgschef Hans Karlsson och personer med egna berättelser från vården medverkar också.

Programledare och moderator: Ann-Louise Rönestål Ek, Sveriges Radio Jämtland

Datum och tid: 22 augusti mellan 13.30 -  15.00 (dörrarna öppnas 12.30)

Direkt efter debatten 15-15.30 chattar deltagarna på ÖP:s, LT:s, P4 Jämtlands och SVT Jämtlands hemsidor/sajter.

Från ca 15.30 är deltagarna tillgängliga för andra medier

Plats: Storsjöteatern i Östersund

Välkomna!

#rättvisvård är ett unikt samarbete som lanserades i maj 2018 mellan SVT Jämtland, SR P4 Jämtland, Länstidningen och Östersunds-Posten för att specialgranska sjukvården inför valet under hashtaggen #rättvisvård.

För mer information eller intervjuförfrågningar om evenemanget (intervjuförfrågningar till deltagande hänvisas till partiernas staber): Ann-Louise Rönestål Ek, projektledare #rättvisvård, mobil 070-644 10 28 eller e-post: ann-louise.ronestal-ek@sverigesradio.se eller Janne Nyman, redaktör, mobil 070-377 36 31 eller e-post: janne.nyman@sverigesradio.se