Alla organisationer kan göra betydande besparingar för att säkra sin framtid efter Coronapandemin.

En ny studie från PA Consulting visar att bilindustrin går i bräschen för kostnadsoptimering, men att det finns betydande möjligheter att avsevärt minska kostnaderna inom ett stort antal sektorer.

Rapporter om kraftigt fallande BNP-prognoser har den senaste månaden kommunicerats från världens alla hörn. Detta är bland annat kopplat till omfattande statliga stödpaket för att rädda näringslivet samt den stigande arbetslösheten som ett resultat av COVID-19. Intresset från näringslivets aktörer att dra ner på kostnader och bli mer effektiva är större än någonsin.

PA:s studie, som bygger på en undersökning med totalt 180 globala industriledare i tio sektorer, uppskattar att organisationerna kan reducera sin kostnadsbas genom hållbar kostnadsoptimering. Bilindustrin är precis som i förra årets rapport den bäst presterande sektorn när det gäller kostnadsoptimering. Näst bäst är Medicin och biovetenskap följt av Tillverkande industri på tredje plats. Svagast i studien är Myndigheter och offentlig verksamhet. På åttonde och nionde plats hamnar Finansiella tjänster respektive Transport.

Enligt PA:s studie är sex dimensioner och samspelet dem emellan avgörande för framgångrik kostnadsoptimering. Haveri i en av dimensionerna kan avsevärt begränsa potentialen.

• Strategi
  • Organisation och styrning
  • Processer
  • Metoder
  • Verktyg
  • Kompetenser och färdigheter

Det finns enligt rapporten tre viktiga steg att ta i sin kostnadsresa:

1. Se bortom enskilda och kortsiktiga kostnadsbesparingar
    Den fulla potentialen av kostnadsoptimering nås när man arbetar långsiktigt och etablerar aktiviteter i den dagliga verksamheten som involverar alla delar av värdekedjan. Desto bättre en organisation är inom de sex dimensionerna, desto mer framgångsrik blir man.
  1. Utforma din organisation för enkelhet
    Enkel organisationsdesign som minimerar komplexitet underlättar förståelse för hur kostnader flödar genom de olika funktionerna samt identifieringen av potentiell kostnadsbesparing.
  1. Var inte rädd för ny teknologi och nya arbetssätt
    Ny teknologi erbjuder alternativ som många gånger har stor potential. Organisationer kan uppnå maximalt värde genom en tydlig strategi för innovation samt tillämpning av agila metoder för att ta in teknologin i sin verksamhet.

Jonny Eriksson, Operational Excellence expert på PA Consulting säger: "En ny mer aktiv inställning till kostnadsoptimering hjälper organisationer att komma ut starkare ur krisen och att vara redo för utmaningarna framöver. Kostnadsoptimering skyddar inte bara organisationer under osäkra tider utan identifierar även sätt att hållbart öka marginalerna, ger ny produktinsikt och frigör innovationsförmågan. Kostnadsoptimering ger dessutom en möjlighet att föryngra en organisation, öka samarbetet och ge människor möjlighet att sänka kostnaderna på kreativa sätt.”

Undersökningsmetodik
I undersökningen deltog globala industriledare från över 180 organisationer inom 10 sektorer. Hälften av de svarande arbetade på organisationer med en årlig intäkt på 10 miljarder euro eller mer.  PA:s analys omfattade prestationen i fem underdimensioner till var och en av de sex övergripande dimensionerna. Vi frågade ledande befattningshavare hur bra de ansåg att deras organisation presterade i respektive underdimension med en poängskala mellan 1 och 5. Vi skapade ett index för varje sektor avseende underdimensionerna för att kunna jämföra de olika organisationerna. Därutöver frågade vi respondenterna hur relevanta de ansåg de olika underdimensionerna vara för deras sektor med poängsatt relevans från 1 till 5. PA använde detta för att vikta gapen för varje underdimension i sektorerna, vilket gav oss unik, sektorstyrd insikt i förbättringsområdena.

För mer detaljer ladda gärna ner rapporten här.

Det går också bra att kontakta PA Consulting:
Pia Kullander, marknads- och kommunikationsansvarig, 0733-104780, pia.kullander@paconsulting.com

Om PA:
PA Consulting är ett världsledande managementkonsultföretag med fokus på innovation och transformation. I Sverige har vi etablerat oss som ledande rådgivare i transformationsprogram inom såväl privat näringsliv som offentlig förvaltning. Vårt kunnande och vår erfarenhet sträcker sig från framtagande av strategi och design till genomförande av lösningar. Våra uppdrag handlar om att i nära samarbete med kund förverkliga nytänkande i en teknikdriven värld för att hantera förändringsprocesser på ett effektivt sätt där värdet av förändringen säkerställs. PA sysselsätter 3 200 anställda globalt varav 350 i Norden och 100 i Sverige. För mer information besök: www.paconsulting.com