Årets Ledare 2015: Med patientens bästa för ögonen

Barbro Fridén, chef för Sahlgrenska Universitetssjukhuset, valdes i går kväll till pristagare av Årets Ledare 2015. PA Consulting Group (PA) stödjer utmärkelsen som partner.

Barbro Fridén har med en bakgrund som läkare och medicine doktor bland annat tjänstgjort som klinikchef på Varbergs sjukhus och som divisionschef på Astrid Lindgrens barnsjukhus i Stockholm.  2012 tillträdde hon som chef för Sveriges största sjukhus, Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg, med 17000 anställda och totalt fem sjukhus i Göteborg och Mölndal.

Barbro har under sina tre år på Sahlgrenska sjukhuset lyckats få gehör hos sjukhusledning och medarbetare för sina idéer om värdebaserad sjukvård. Idag arbetar man gemensamt mot målen bättre, snabbare och mer effektiv vård till patienterna. Barbro beskrivs av sina medarbetare som en prestigelös och lyhörd ledare som arbetar nära verksamheten med tydliga mål och visioner. Hennes arbetssätt beskrivs som team-orienterat med förmågan att delegera arbetsuppgifter samt att identifiera och lyfta unga talanger i organisationen.

- På PA möter vi ofta framstående ledare i våra uppdrag för svenska företag och organisationer. Det handlar om personer med en god förmåga att driva och genomföra större förändringar som kan tjäna som positiva förebilder. Det är det viktigaste skälet till att vi på PA ställer oss bakom Årets Ledare, säger Per Blom, partner på PA Consulting Group.

Årets Ledares jury 2015:

• Carl-Henric Svanberg styrelseordförande, BP & AB Volvo
  • Börje Ekholm ordförande, Nasdaq OMX, styrelseledamot Ericsson och Alibaba
  • Eva Hamilton styrelseledamot, LKAB
  • Carl-Henrik Hallström Nordenchef, Wipro Ltd
  • Per Blom partner, PA Consulting Group
  • Jan Dernestam Managing Partner, Mannheimer Swartling
  • Göran Westberg Managing Director Sweden, KornFerry Sweden

Om Årets Ledare:
Årets Ledares utmärkelse har sedan 1984 delats ut med målsättningen att uppmärksamma positiva förebilder inom svenskt närings- och organisationsliv. Initiativtagare till priset var Affärsvärlden i samarbete med PA Consulting Group. För information om tidigare års pristagare besök
www.affarsvarlden.se/aretsledare

För mer information kontakta PA Consulting Group:
Pia Kullander, marknads- och kommunikationsansvarig, 0733-10 47 80,
pia.kullander@paconsulting.com

Om PA:
PA Consulting Group är ett världsledande oberoende managementkonsultföretag inom områdena management, innovation och IT. I Sverige har vi etablerat oss som ledande rådgivare i transformationsprogram inom såväl privat näringsliv som offentlig förvaltning. Vårt kunnande och vår erfarenhet spänner från framtagande av strategi och design till genomförande av lösningar. Våra uppdrag handlar om att i nära samarbete med kund hantera förändringsprocesser på ett effektivt sätt där värdet av förändringen säkerställs. PA Consulting Group sysselsätter 2500 anställda globalt varav 330 i Norden och är verksamma i mer än 35 länder. För mer information besök: www.paconsulting.com.

Taggar: