Dynamisk QR-kod ger säkrare identifiering

PA Consulting Group har patenterat ny teknologi som ger konsumenter möjligheten att direkt via sin smartphone få ett äkthetsbevis på genomfört köp. Den nya tekniken bygger på en QR-kod som hela tiden förändras och gör det praktiskt taget omöjligt att kopiera. Den som köper en vara märkt med dynamisk QR-kod kan således förlita sig på att det inte är en förfalskning.

QR-koder kan användas för att kontrollera identiteten av värdesaker. Det kan gälla allt från biljetter och vanliga konsumentprodukter till läkemedel och föremål med samlarvärde. Men QR-koder kan förfalskas och köpare kan luras tro att det han eller hon köper är autentiskt.

PA Consulting Group har därför utvecklat en QR-kod som förhindrar förfalskningar. Istället för en etikett med ett fast mönster ändras koden hela tiden. Varje inkarnation av QR-koden är endast giltig för en viss tidsperiod - sekunder, minuter eller timmar, beroende på användning - vilket gör det praktiskt taget omöjligt för bedragare att plagiera. Den som skaffar den specifika appen till sin smartphone kan vid köp av en vara läsa av koden och hur den ändras. Appen och systemet bakom tolkar QR-koden och förändringsmönstret och kan därigenom avgöra om den är autentisk eller falsk. Det gör QR-koden mycket svårare att förfalska. Köparen kan förlita sig på att det han eller hon köper är äkta.

En dynamisk QR-kod blir mycket säkrare mot förfalskningar än ett fast QR-mönster.

”Det finns beräkningar som visar att närmare tio procent av det samlade värdet av de tekniska produkter som omsätts på den globala marknaden består av förfalskningar. Samtidigt uppskattas den internationella handeln förlora ca $200 miljarder årligen i uteblivna intäkter i form av förfalskningar och plagiat vilket drabbar branscher som bl.a. tillverknings- och läkemedelsindustrin mycket hårt. Så nog fyller den dynamiska QR-koden ett behov alltid,” säger Mats Alerius, Sverigechef på PA Consulting Group.

Se vidare beskrivning av systemet i den video som finns på PA Consultings engelska hemsida:

Pia Kullander, marknads- och kommunikationsansvarig, 08-454 19 80, pia.kullander@paconsulting.com

Om PA:
PA Consulting Group är ett världsledande oberoende managementkonsultföretag inom områdena management, innovation och IT. I Sverige har vi etablerat oss som ledande rådgivare i transformationsprogram inom såväl privat näringsliv som offentlig förvaltning. Vårt kunnande och vår erfarenhet spänner från framtagande av strategi och design till genomförande av lösningar. Våra uppdrag handlar om att i nära samarbete med kund hantera förändringsprocesser på ett effektivt sätt där värdet av förändringen säkerställs. Vår expertis i Sverige avser främst rådgivning och genomförande inom områdena strategi, styrmodeller, shared services och sourcing samt programledning. PA Consulting Group sysselsätter 2200 anställda globalt varav 330 i Norden och är verksamma i mer än 35 länder. För mer information besök: www.paconsulting.com/sweden