Entreprenörer blir mentorer åt nyanlända

PA Consulting Group (PA) fortsätter samarbetet med Botkyrka kommun och erbjuder under hösten 2018 mentorskap till omkring 15 deltagare i svenskutbildningen Svenska för entreprenörer (SFE), i deras utveckling av affärsidéer. Nytt för i år är att ett antal externa entreprenörer och näringslivsprofiler blir mentorer i programmet.

Programmet som pågår under 15 veckor har ett löpande intag av personer. De studerande i kursen SFE i Botkyrka kombinerar företagssvenska och deltar parallellt i PA:s mentorskapsprogram som handlar om att introducera nyanlända entreprenörer i de specifika egenheter som det innebär att driva företag i just Sverige.

När PA 2015 inledde samarbetet med Botkyrka kommun, var det inriktat på att hjälpa nyanlända akademiker in på arbetsmarknaden genom intervjuträning och CV-hjälp. Under hösten 2017 bytte initiativet fokus till ett mentorskapsprogram där PA:s konsulter stöttar entreprenörerna med råd och verktyg, för att deras affärsidéer ska kunna utvecklas till verkliga satsningar. Syftet är att hjälpa invandrare att starta företag i Sverige.

Nu har PA valt att expandera nätverket med externa mentorer för att kunna hjälpa fler invandrare starta eget. Idag har man utökat programmet med sex externa näringslivspersoner med entreprenörskap i sin historik. Vissa jobbar idag i större verksamheter, och åtminstone ett av namnen är välbekanta - Ann Grevelius, tidigare chef på Handelsbanken och SEB, numera partner på riskkapitalbolaget GP Bullhound.

- De nyanlända som redan är igång med svenskundervisningen får erbjudande om att delta i vårt program, och de som tackar ja förbinder sig att genomföra hela programmet. PA matchar sedan dessa personers profiler mot mentorerna, och den här veckan  startar samarbetet med ett möte där alla deltar, säger Charlotte Löjdqvist, ansvarig för CSR-initiativet på PA.

Under hösten får mentorerna och adepterna träffas, och utveckla de idéer som sedan leder till konkreta företag. Vid avslutningen i december presenteras ett antal affärsidéer och utfallet brukar vara gott.

- Vissa har redan startat sitt företag när mentorterminen är slut, andra har kommit en bra bit på vägen att bli entreprenörer. Vår ambition med det här initiativet är att hjälpa till med integrationen av nyanlända i Sverige. Det ger också mycket tillbaka till oss, att vidga våra vyer med input från andra kulturer och erfarenheter, säger Charlotte Löjdqvist.

PA har en liten budget för detta – men större delen av nedlagd tid och engagemang är ideell. Bolaget anser att de får värdefulla insikter och kunskaper tillbaka, i interaktionen med de nyanlända. Dessutom är det viktigt för landets utveckling.

- Det faktum att vi nu har tagit in externa mentorer gör att vi får ett bredare kompetensutbud i matchningen mot adepternas inriktningar. Det är fantastiskt att se engagemanget hos både mentorer och adepter, det visar verkligen hur den här typen av engagemang stödjer integrationen av nyanlända. Vår förhoppning är att vårt samarbete med Botkyrka kan inspirera andra verksamheter och kommuner att köra igång liknande initiativ. Det skulle kunna göra stor skillnad för integrationen, säger Charlotte Löjdqvist.

- Vi är mycket glada över att fortsätta samarbetet med PA Consulting som varit med och stöttat våra studerande sedan 2015. När vi under hösten 2017 ytterligare utvecklade vårt samarbete märkte vi att mentorskapet främjar kreativiteten hos våra studerande och även bidrar till språkutveckling. Att ha en mentor som dedikerat tar sig an dina utmaningar och som samtidigt vägleder dig i komplexa frågor är väldigt värdefullt, säger Karl-Fredrik Atterhög, projektledare SFE på Botkyrka kommuns vuxenutbildning.

För mer information och intervjuer, kontakta:
Charlotte Löjdqvist, PA Consulting Group, Charlotte.Lojdqvist@paconsulting.com, 0733-10 47 80

Karl-Fredrik Atterhög, Botkyrka Vuxenutbildning, karl-fredrik.atterhög@botkyrka.se, 0709-16 30 65

PA Consulting är ett världsledande managementkonsultföretag med fokus på innovation och transformation. I Sverige har vi etablerat oss som ledande rådgivare i transformationsprogram inom såväl privat näringsliv som offentlig förvaltning. Vårt kunnande och vår erfarenhet sträcker sig från framtagande av strategi och design till genomförande av lösningar. Våra uppdrag handlar om att i nära samarbete med kund förverkliga nytänkande i en teknikdriven värld för att hantera förändringsprocesser på ett effektivt sätt där värdet av förändringen säkerställs. PA Consulting sysselsätter 2600 anställda globalt varav 280 i Norden. För mer information besök: www.paconsulting.com