Europas biltillverkare får svårt att möta EU:s miljökrav år 2021

Flera stora bilmärken kommer få det svårt att bygga fordon som följer EU:s regler om utsläpp av koldioxid. Reglerna skärps succesivt vilket gör att framåt år 2021 kan flera stora bilmärken tillverka fordon som släpper ut för mycket. Det visar en rapport som PA Consulting Group presenterar i dagarna.

Den europeiska bilindustrin investerar årligen ca € 32 miljarder i FoU, varav en stor andel går till bränsleeffektiv teknik. Trots detta riskerar stora biltillverkare som VW, BMW, Daimler, Jaguar Land Rover att om några år inte klara EU:s regler för utsläpp av koldioxid. Om bilföretagen inte lyckas kan de drabbas av hårda böter. Volkswagen kan komma att avtvingas över € 1 miljard.

Endast fem av de större bilmärkena kan förväntas hamna på rätt sida om EU:s uppställda generella mål för miljöutsläpp på 95 g koldioxid/km år 2021 vilket motsvarar en genomsnittlig bensinförbrukning på 0,41 l/mil och en genomsnittlig sänkning på 40% sedan 2007. De fem är Renault, Peugeot Citroën, Fiat, Toyota och Volvo.

Enligt PA Consulting Groups rapport behöver de stora biltillverkarna fokusera sina insatser på tre områden:

• Fortsatt arbete med att optimera motorns prestanda
  • Minska fordonsvikten
  • Fokusera på ny fordonsportfölj med mindre fordon med färre cylindrar och fler el- och hybridbilar

För mer information och/eller ett exemplar av rapporten kontakta PA Consulting Group:
Pia Kullander, Marknads- och kommunikationsansvarig på tel. 0733-10 47 80 eller pia.kullander@paconsulting.com.

PA Consulting Group är ett världsledande oberoende managementkonsultföretag inom områdena management, innovation och IT. I Sverige har vi etablerat oss som ledande rådgivare i transformationsprogram inom såväl privat näringsliv som offentlig förvaltning. Vårt kunnande och vår erfarenhet spänner från framtagande av strategi och design till genomförande av lösningar. Våra uppdrag handlar om att i nära samarbete med kund hantera förändringsprocesser på ett effektivt sätt där värdet av förändringen säkerställs. Vår expertis i Sverige avser främst rådgivning och genomförande inom områdena strategi, styrmodeller, shared services och sourcing samt programledning. PA Consulting Group sysselsätter 2500 anställda globalt varav 330 i Norden och är verksamma i mer än 35 länder. För mer information besök: www.paconsulting.com.

Taggar: