Få bilmärken klarar miljökraven!

Många kända bilmärken kommer få det svårt att möta framtida miljökrav. År 2020 stramas EU:s miljöregler åt för att minska koldioxidutsläppen. Större bilar riskerar att hamna på förbjudet område. Det är innehållet i en rapport som PA Consulting Group (PA) presenterar i dagarna.

Endast fyra - Renault, Toyota, PSA Peugeot Citroën och Fiat - av de totalt fjorton undersökta biltillverkarna kan förväntas hamna på rätt sida om EU:s uppställda mål för miljöutsläpp på 95 g koldioxid/km år 2020. Situationen för VW, BMW och Daimler är betydligt mer kritisk.

I den studie, som PA genomförde i juni 2013, har totalt 14 biltillverkare rankats baserat på deras respektive nivåer av miljölutsläpp (bransch- och individuella mål) sedan 2004. Utfallet är särskilt nedslående för tyska premium biltillverkare.

PA:s analys av situationen för BMW, Daimler och Volkswagen är att miljöbilspremier eller andra typer av incitament som syftar till att främja försäljning av el- och hybridbilar idag inte är tillräckliga för att leverantörerna ska nå EU:s miljökrav år 2020.  Enligt Thomas Goettle, automotive-expert på PA Consulting Group, så måste alla parter bjuda till. EU bör överväga alternativa och mer stegvisa och riktade utsläppsminskningar. Regeringarna i fråga bör ta fram fler incitament än miljöbilspremier för att bidra till sänkta koldioxidhalter och slutligen billtillverkarna bör fokusera på att lösa de tekniska problemen kring elbilars räckvidd.

För mer detaljerad information, se sammanställningen av utsläppsnivåer för de 14 biltillverkarna nedan.

För mer information kontakta: Pia Kullander, marknads- och kommunikationsansvarig, PA Consulting Group, tel. 0733-1047 80 email: pia.kullander@paconsulting.com.

Om PA:
PA Consulting Group är ett världsledande oberoende managementkonsultföretag inom området management, innovation och IT. I Sverige har vi etablerat oss som ledande rådgivare i transformationsprogram i såväl privat näringsliv som offentlig förvaltning. Vårt kunnande och vår erfarenhet spänner från framtagande av strategi och design till genomförande av lösningar. Våra uppdrag handlar om att i nära samarbete med kund hantera förändringsprocesser på ett effektivt sätt där värdet av förändringen säkerställs. Vår expertis i Sverige avser främst rådgivning och genomförande inom områdena strategi, styrmodeller,  shared services och sourcing samt programledning. PA Consulting Group sysselsätter 2200 anställda globalt varav 330 i Norden och är verksamma i mer än 35 länder. För mer information besök: www.paconsulting.com/sweden