Förändrad internetanvändning ökar sexualbrotten mot barn

Ökad efterfrågan kring integritet på internet hos allmänheten ökar riskerna för ännu fler sexualbrott mot barn. Trots allt fler hot och utpressningsbrott, där barn tvingas dela sexuella bilder och filmer, är det fortfarande bara vissa länder som har börjat ta dessa fruktansvärda brott på allvar. Det visar den senaste rapporten WeProtect Global Alliance to End Child Sexual Exploitation Online från PA Consulting.

“När fler barn i hela världen använder internet och teknologin förändras behövs verkligen ett forum som WePROTECT Global Alliance för samarbete, nätverkande och åtgärder mot dessa fruktansvärda brott. Alliansen utgör för medlemmarna båda en plattform, en röst och en verktygslåda för att stävja brotten globalt.”, säger Nick Newman, säkerhetsexpert med ansvar för rapporten på PA Consulting.

Rapporten visar att allt yngre barn riskerar att komma i kontakt med potentiella förövare. Dels för att allt fler barn oövervakat använder sociala medier och onlinespel. Dels för att många barn delar olämpliga egentagna bilder online, ibland frivilligt men oftast för att de blivit lurade eller under tvång. Slutligen ökar risken för grövre sexualbrott mot barn även som ett resultat av högre krav på integritet där vuxna gärningsmäns identitet och handlingar döljs.

”Kryptering av öppna internettjänster blir allt vanligare. Det är i sak positivt med den ökade säkerheten och integriteten online då den innebär ett effektivt skydd av finansiella tillgångar och affärstransaktioner samtidigt som vi slipper påträngande övervakning. Men det är viktigt att teknikföretagen inte utvecklar sina system och tjänster på ett sätt som gynnar brottslingars gärningar och utsätter människor för fara. De bör prioritera säkerhetsaspekten i en tidig fas när de utformar nya tjänster.", säger Nick Newman, säkerhetsexpert på PA Consulting.

Rapportens källor utgår från ett antal internationella studier kring sexualbrott från WePROTECT:s medlemsorganisationer. Några uppgifter i rapporten:

• Internetanvändningen ökade med 9 procent eller 367 miljoner användare mellan 2018 och 2019

• Enligt UNICEF är en av tre internetanvändare ett barn

• En stor andel av de nya användarna finns i tillväxtländer där utbildning och polisiära insatser kring säkerhet på internet är eftersatta

• EUROPOL har identifierat 46 miljoner unika bilder eller filmer med sexualbrott mot barn

• 18,4 miljoner referenser till sexualbrott mot barn rapporterades 2018 från techbolagen i USA, det rör sig om en 100-procentig ökning av bilder som visar sexualbrott mot barn

• 94 procent av rapporterat material kring sexualbrott mot barn innehåller offer som är 13 år eller yngre

• 750 000 individer globalt uppskattas försöka ta kontakt med barn online i syfte att utsätta dem för sexualbrott

Läs mer i rapporten GTA 2019: Continuing the global response to child exploitation här

För mer information, kontakta PA Consulting:
Pia Kullander, marknads- och kommunikationsansvarig, 0733-104780, pia.kullander@paconsulting.com

Om WePROTECT Global Alliance
Den globala alliansen WePROTECT Global Alliance to End Child Sexual Protection Online arbetar för att öka medvetenheten och samtidigt påvisa behovet av en enad internationell kraftsamling för att stävja dessa övergrepp. Alliansen omfattar nu 90 länder, däribland Sverige, 22 av de stora techbolagen och 26 ledande NGO:s. Bakom initiativet står US Department of Justice, EU-kommissionen och den brittiska regeringen.

PA:s roll i WeProtect Global Alliance
PA Consulting  har varit delaktiga i alliansen sedan starten för fem år sedan och har bistått i anordnandet av det första hackathon för techindustrin med syftet att utveckla strategier för att stävja sexuellt utnyttjande och övergrepp mot barn. PA Consulting var delaktiga i att utforma WeProtects förflyttning från Storbritanniens regeringsadministration till en stiftelse och producerade de två första globala bedömningarna av hotbilden inklusive sammanställning av material i rapporterna.

Om PA Consulting
PA Consulting är ett världsledande managementkonsultföretag med fokus på innovation och transformation. I Sverige har vi etablerat oss som ledande rådgivare i transformationsprogram inom såväl privat näringsliv som offentlig förvaltning. Vårt kunnande och vår erfarenhet sträcker sig från framtagande av strategi och design till genomförande av lösningar. Våra uppdrag handlar om att i nära samarbete med kund förverkliga nytänkande i en teknikdriven värld för att hantera förändringsprocesser på ett effektivt sätt där värdet av förändringen säkerställs. PA sysselsätter 3000 anställda globalt varav 350 i Norden och 100 i Sverige. För mer information besök: www.paconsulting.com