Framtidens myndighet - och vägen dit

Stockholm den 12 oktober 2008

Framtidens myndighet – och vägen dit! PA Consulting Group (PA) har under 2009 genomfört en studie –"Att leda i förändring" – med fokus på ledarskap och IT inom myndigheter och offentliga organisationer som baserar sig på djupintervjuer med ett 30-tal generaldirektörer och andra i ledande befattningar.
Studien tar sin utgångspunkt i det stora förändringstryck som påverkar svenska myndigheter idag och hur förutsättningarna för att genomföra nödvändiga förändringar på ett effektivt sätt egentligen ser ut. Den samlade bild som framträder visar på att främst yttre drivkrafter i form av kostnadsbesparingar, förändrade uppdrag och strukturella förändringar tar en stor del av ledningens tid i anspråk. Studien visar att detta förändringstryck kommer att bestå eller till och med att öka under de kommande åren. "Det handlar om utmaningen att samtidigt leda myndigheten och att driva stora förändringsprogram, ofta med betydande inslag av IT", säger Anders Sjökvist, partner på PA Consulting Group och en av de ansvariga för studien.
Nedan några av resultaten i studien: - Mindre än hälften har en tydlig målbild och vision. Stora skillnader i synen på vad en vision är och hur den etableras - Kopplingen mellan förändringsprojekt och strategi är otydlig. Mindre än en fjärdedel har en strukturerad process för prioritering och beslut kring förändringsprojekt - Mindre än en tredjedel beskriver ett nära och väl fungerande samarbete med departementen kring det långsiktiga arbetet - IT utgör idag en viktig del i myndigheternas kärnverksamhet och som stöd för effektivisering. Trots detta har mindre än hälften både IT- och sourcingstrategi - Hos två tredjedelar av organisationerna är IT en konsoliderad del i det administrativa stödet som representeras av en administrativ chef i ledningsgruppen.
För ett exemplar av rapporten kontakta marknads- och kommunikationsansvarig Pia Kullander på tel. 0733-10 47 80 alt. via mejl pia.kullander@paconsulting.com Vid intresse presenteras resultatet av studien även på Kvalitetsmässan i Göteborg den 18 november, seminarium 104. För mer information besök: www.kvalitetsmassan.se Om PA PA Consulting Group är ett av Nordens och världens ledande oberoende managementkonsultföretag inom områdena management, innovation och IT. PA Consulting Group etablerades i Storbritannien 1943 och är idag ett världsomspännande företag med kontor i 35 länder, som sysselsätter ca 2,700 anställda globalt, varav cirka 360 i Norden. I Sverige har vi under de senaste åren etablerat oss som ledande oberoende rådgivare för komplex problemlösning och förändringsledning inom såväl näringsliv som offentlig förvaltning. För mer information besök: www.paconsulting.com