Möt sämre tider med nytänkande

Det är klarlagt, särskilt i kristider, att även väletablerade företag kan slås ut på kort tid. Men samtidigt finns det många exempel på företag som klarar sig utmärkt genom att tänka smart och kombinera sin traditionella verksamhet med ny teknik. PA Consulting har frågat 200 toppchefer om hur deras företag ska överleva och utvecklas.

PA Consulting Group (PA) har frågat 200 toppchefer inom företag i Europa och USA, bland vilka en stor majoritet menar att innovationer är vägen framåt för den som vill överleva i den allt hårdare konkurrensen. Resultatet är rapporten "Intelligenta organisationer”.

Många av de tillfrågade ansåg att de ofta möter sämre tider med snabba nedskärningar eller andra kostnadsminskningar, samtidigt som de är medvetna om att det inte kan fortsätta i längden. Hållbar konkurrenskraft kommer främst från innovationer. Frågan är hur företaget ska förnyas utan att ta alltför stora risker? Svaret finns i att utnyttja den ström av ny teknik som väller fram. Det behöver inte kosta stora summor pengar. Det handlar mer om att tänka innovativt.

Så gjorde brittiska väderlekstjänsten, Met Office, för att kunna samla in och tillvarata alla observationer från frivilliga väderentusiaster runt om i landet. Met Office har 200 egna observatoriestationer men de täcker inte hela Storbritannien. Genom att bygga en webbsida där andra väderobservatörer kan rapportera in sina observationer fick Met Office mer heltäckande data till sina prognoser. IT-stödet lades ut i ett så kallat datamoln. Resultatet blev en minimal investering med låga driftskostnader. Det viktigaste av allt är att Met Office nu kan leverera säkrare prognoser med hjälp av alla väderentusiaster runt om i landet.

Ett annat exempel är från JCDecaux, ett av Europas största företag för utomhusreklam. Företaget hade behov av att visa sina kunder att utomhusreklamen kom upp på rätt plats och vid rätt tid. PA hjälpte JCDecaux med lösningen. Vid varje enskilt uppdrag att sätta upp en annonsaffisch togs ett foto märkt med tid och position med hjälp av en GPS-funktion i mobilen. Fotot skickades därefter direkt till kund som en bekräftelse på att rätt annons placerats på rätt plats vid rätt tidpunkt. För JCDecaux är detta idag en etablerad process för att gentemot sina kunder visa att de uppfyller sina åtaganden.

En stor andel av de tillfrågade, 73 procent, menar att alla anställda på ett enhetligt och etablerat sätt i företag och organisationer måste involveras i det innovativa tänkandet. Det står emot det mer traditionella synsättet att innovationer är något för chefer inom IT, teknik, forskning och utveckling.

Rapportens slutsats är att ett företag för att bli innovativt måste entusiasmera sina medarbetare. Det är viktigare än att fokusera på teknik och den tekniska utvecklingen. Samtidigt visar undersökningen att få företag faktiskt utbildar sina medarbetare att tänka innovativt. Det är heller inte vanligt att involvera alla medarbetare i diskussioner om hur det egna företaget ska utvecklas för att klara den globala konkurrensen.

Mats Alerius,

Partner, PA Consulting Group

Pia Kullander, marknads- och kommunikationsansvarig, PA Consulting Group
Tel. 08-454 19 80, e-mail: pia.kullander@paconsulting.com