Nytt hushållspapper sparar utrymme och transporter

PA Consulting Group har utvecklat ett hushållspapper som genom en ny form av paketering underlättar användning, förvaring och transport. Effektivare transporter och mindre hyllutrymme i butik och hem är några av effekterna med positiv påverkan på miljö och klimat. Pappret har utnämnts till årets bästa nya hushållsprodukt i Storbritannien.

PA Consulting Group har i samarbete med det brittiska företaget Better All Round Ltd skapat ett nytt hushållspapper kallat Ora som består av runda blad som är lätta att använda och ta ut ur förpackningen. Hushållspappret förvaras i cylinderformade, vattentäta behållare. Tack vare ett unikt staplingssystem innehåller varje behållare motsvarande två hushållspappersrullar. De nya klimatsmarta behållarna innebär 20 % mindre paketeringsutrymme vilket i sin tur minskar transportvolymen och behovet av lastbilstransporter med närmare 30%.

På bara 12 månader har Ora gått från skissbordet till en färdig produkt som nu finns tillgänglig i ett antal utvalda affärer i England. Den snabba processen var möjlig tack vare PA:s expertis inom paketering, produktutveckling och tillverkning som bedrivs på vårt teknologicenter i Cambridge, Storbritannien.

Tidigare i år vann Ora pris för bästa nya hushållsprodukt. Bakom utmärkelsen står brittiska Grocer New Product Awards som belönar framstående innovationer i Storbritannien inom dagligvaruhandeln. I en färsk konsumentundersökning gjord i Storbritannien framkom att nästan 60% av svaranden kan tänka sig att byta till Ora.

Vid intresse för en demo av det nya hushållspappret besök vår hemsida.

För mer information kontakta PA Consulting Group:
Sören Knudsen, sverigechef, +45 27 88 36 14, soren.knudsen@paconsulting.com  eller Pia Kullander, marknads- och kommunikationsansvarig, +46-8-454 19 80, pia.kullander@paconsulting.com.

PA Consulting Group är ett världsledande oberoende managementkonsultföretag inom områdena management, innovation och IT. I Sverige har vi etablerat oss som ledande rådgivare i transformationsprogram inom såväl privat näringsliv som offentlig förvaltning. Vårt kunnande och vår erfarenhet spänner från framtagande av strategi och design till genomförande av lösningar. Våra uppdrag handlar om att i nära samarbete med kund hantera förändringsprocesser på ett effektivt sätt där värdet av förändringen säkerställs. Vår expertis i Sverige avser främst rådgivning och genomförande inom områdena strategi, styrmodeller, shared services och sourcing samt programledning. PA Consulting Group sysselsätter 2500 anställda globalt varav 330 i Norden och är verksamma i mer än 35 länder. För mer information besök: www.paconsulting.com.