PA Consulting Group och The Carlyle Group tillkännager överenskommelse om kommande investering och plan för partnerskap

Investeringarna ska bidra till tillväxt och internationell expansion i Amerika, Europa och Mellanöstern

PA Consulting Group (PA) har idag tecknat ett avtal med The Carlyle Group (NASDAQ: CG) som innebär att Carlyle investerar i motsvarande 51% av aktierna i PA. Investeringen värderas till 1 miljard USD och förväntas bli klar i december i år förutsatt att man får godkännanden från relevanta myndigheter och för pensionsplan samt en omröstning bland aktieägarna vilket planeras genomföras i november 2015.

PA Consulting Group är ett världsledande och oberoende managementkonsultföretag inom områdena management, innovation och IT som bidragit till att utveckla organisationer inom privat näringsliv och offentlig sektor alltsedan 1943. PA har levererat goda finansiella resultat både före och efter finanskrisen och genomför nu en framgångsrik tillväxtstrategi i Amerika, Europa och Mellanöstern. PA räknar med att detta partnerskap ska bidra med att accelerera tillväxttakten ytterligare via såväl geografisk expansion som förvärvandet av konsultteam och mindre konsultbolag. Investeringen tryggar såväl PA:s oberoende ställning som befintliga värderingar, varumärke och kultur. Det fortsatt breda delägandet av personalen är en viktig del av investeringen.

Investeringen finansieras från Carlyle Europe Partners IV (CEP IV), en europeisk fond. CEP IV har genomfört fyra andra investeringar i europeiska bolag fram till 1:a september 2015.

Alan Middleton, CEO på PA Consulting Group, säger PA har skapat värde för våra kunder över hela världen i mer än sjuttio år. Carlyle:s globala närvaro, deras affärskontakter och erfarenhet inom M&A,  möjliggör en ökad tillväxttakt för oss, samtidigt som det tillåter oss att bibehålla vår oberoende ställning på marknaden och våra kundengagemang som kännetecknas av hög kvalitet och innovationskraft."

Marcus Agius, Non-Executive Chairman på PA, kommenterar Carlyle har ett etablerat rykte av värdeskapande genom att utveckla sina investeringar. Våra diskussioner har varit fruktsamma, och vi noterade tidigt att våra bolag står kulturellt nära. Vi har en samsyn på värdet av ett partnerskap och det värde som skapas."

Eric Kump, Managing Director för Carlyle Europe Partners, säger PA är redo för en ny tillväxtfas och vi ser fram emot att stödja ledningens ambitiösa planer."

Alex Stirling, Director i Carlyle Europe Partners, säger Konsultbranschen utvecklas för närvarande på ett intressant sätt. Vi har länge beundrat PA:s goda rykte av att leverera exceptionella resultat till sina kunder inom både privat och offentlig sektor, och för att kunna få ut innovation från deras Technology Center i Cambridge i Storbritannien. Vi är glada att Alan och hans team har valt att samarbete med oss och vi ser fram emot vår gemensamma framtid med en global tillväxt."

PA Consulting Group
Dr Adam Adams
+44 20 7312 4602 / +44 7714 697 123
Email: Adam.Adams@paconsulting.com

The Carlyle Group
Catherine Armstrong
+44 (0) 207 894 1632 / +44 7880 006200
Email: catherine.armstrong@carlyle.com

About PA Consulting Group

PA is an employee-owned firm of over 2,500 people, operating globally from offices across North America, Europe, the Nordics, the Gulf and Asia Pacific. Our specific expertise is in energy and utilities, financial services, health, life sciences, consumer and manufacturing, government, defence and security, transport and logistics.

Our deep industry knowledge together with skills in management consulting, technology and innovation allows us to challenge conventional thinking and deliver exceptional results with lasting impact.  www.paconsulting.com

About The Carlyle Group
The Carlyle Group (NASDAQ: CG) is a global alternative asset manager with $193 billion of assets under management across 128 funds and 159 fund of funds vehicles as of June 30, 2015. Carlyle’s purpose is to invest wisely and create value on behalf of its investors, many of whom are public pensions. Carlyle invests across four segments – Corporate Private Equity, Real Assets, Global Market Strategies and Investment Solutions – in Africa, Asia, Australia, Europe, the Middle East, North America and South America. Carlyle has expertise in various industries, including: aerospace, defense & government services, consumer & retail, energy, financial services, healthcare, industrial, real estate, technology & business services, telecommunications & media and transportation. The Carlyle Group employs more than 1,700 people in 35 offices across six continents.

Web: www.carlyle.com
Videos: http://www.carlyle.com/news-room/corporate-videos_new