PA Consulting Group stärker sitt fokus på bank- och försäkringssektorn i Norden

Göran Engvall tillträder som partner och ansvarig för den finansiella sektorn i Norden på managementkonsultföretaget PA Consulting Group (PA).

Göran Engvall har närmare 20 års erfarenhet av bank, försäkring och private equity. De senaste tio åren har han varit verksam på revisions- och konsultfirman PwC i rollen som partner och sedan 2012 med ansvar för bland annat Financial Services Advisory och Banking & Capital Marketsgruppen i Sverige. Tiden på PWC innehöll även en placering i New York där Göran arbetade med att utveckla regionala och globala banker med säte i USA. Tidigare i sin karriär arbetade Göran på GE Capital Nordics i ett flertal ledande positioner bland annat som finansiell analyschef.

Göran har i rollen som managementkonsult lång erfarenhet av att driva och leda förändringsprogram på ledande företag i internationell miljö. Hans specialitet är affärs- och organisationsförändring i en komplex och regulativ marknad.

- Jag ser fram emot att inom ramarna för en managementkonsultfirma som PA Consulting få vara med och utveckla framtidens aktörer, tjänster och användarupplevelser på en alltmer digital finansiell marknad, säger Göran Engvall.

Inom loppet av ett år har PA i Norden därmed anställt två partners med fokus på tillväxt inom bank och försäkring. För PA:s del är investeringen en del i en global strategi som lanserades 2015 och som kombinerar företagets tidigare tjänstefokus i Norden med ett mer uttalat globalt branschfokus. Göran kommer dessutom att förstärka PA:s kapacitet i Sverige.

För mer information kontakta PA Consulting Group:
Pia Kullander, marknads- och kommunikationsansvarig i Sverige, 0733-10 47 80, pia.kullander@paconsulting.com

Kort om PA:
PA Consulting Group är ett världsledande managementkonsultföretag inom områdena management, innovation och IT. I Sverige har vi etablerat oss som ledande rådgivare i transformationsprogram inom såväl privat näringsliv som offentlig förvaltning. Vårt kunnande och vår erfarenhet spänner från framtagande av strategi och design till genomförande av lösningar. Våra uppdrag handlar om att i nära samarbete med kund hantera förändringsprocesser på ett effektivt sätt där värdet av förändringen säkerställs. PA Consulting Group sysselsätter 2700 anställda globalt varav 330 i Norden och är verksamma i mer än 35 länder. För mer information besök: www.paconsulting.com