• PA Consulting Group/

PA Consulting och Jacobs stöttar danska Metroselskabet att bli ett än mer effektivt och hållbart transportsystem för storstaden

Metroselskabet I/S  har valt PA Consulting och Jacobs som rådgivare för deras drift- och underhållsramavtal avseende Köpenhamns tunnelbana som under vardagar levererar snabba och hållbara transportlösningar till mer än 300 000 passagerare.

Syftet med avtalet är att tillhandahålla omfattande forskning och rådgivning inom drift och underhåll av tunnelbanan. Avtalet omfattar strategisk och teknisk rådgivning inom projekt- och designledning, järnvägsinstallationer och säkerhet, vagnar och signalsystem samt drift och underhåll. Uppdragsgivaren räknar med att ramavtalet kommer att löpa under en åttaårsperiod.

– Vi är stolta över att ha fått detta uppdrag med syftet att vidareutveckla ett av de mest avancerade kollektivtrafiksystemen i världen, säger Joacim Sundell, Head of Nordic Transport på PA Consulting.

– Med utgångspunkt från tidigare erfarenheter av att stötta kollektivtrafikmyndigheter och privata operatörer och leverantörer i större transformationsprojekt är målsättningen att hjälpa även det danska Metroselskabet att nå sin fulla potential, vilket gynnar samhället i och runt Köpenhamn, säger han.

– Jacobs levererar komplexa transportprojekt i tätbefolkade stadskärnor runt om i världen med fokus på infrastrukturlösningar som betjänar lokalsamhället på det mest effektiva sättet", säger Per Englund Head of Jacobs Scandinavia.

Tillsammans med PA tar vi med oss våra digitala affärsverktyg och AI-lösningar i kombination med djup kunskap om järnvägssektorn för att stödja Köpenhamns tunnelbana när den fortsätter att tillhandahålla modern, framtidssäkrad infrastruktur för stadsresor till en snabbt växande befolkning, tillägger Per Englund.

Sedan öppnandet 2002 har mer än en miljard passagerare rest med Köpenhamns tunnelbana. I dagsläget går den 24 timmar om dygnet och har utökats med M3 Cityringen (inklusive 19 nya stationer i Köpenhamn) och M4 Nordhavn. Nästa år planeras därutöver en utbyggnad till Sydhavn och Valby samt en potentiell ny tunnelbanelinje, M5, som kommer att binda samman nya områden i stadsplanen öster om Köpenhamn med 10 stationer från Köpenhamns centralstation till Lynetteholm och Österport. Sist men inte minst övervägs en annan förlängning av M4 till Yttre Nordhavn.

Läs det engelska pressmeddelandet om PA/Jacobs-samarbetet här

Pia Kullander, Marknads- och kommunikationsansvarig på PA Consulting, pia.kullander@paconsulting.com, +46 733 104 780

Om PA och Jacobs
Vi hjälper kunder inom transportsektorn att planera, utveckla, finansiera, designa, bygga, underhålla och driva intelligent infrastruktur som kopplar samman människor och samhällen runt om i världen. Vi tillhandahåller teknisk och kommersiell rådgivning till det brittiska transportdepartementet, dess portfölj av järnvägs- och andra transportavtal, större projekt och program samt dess policy och strategiska arbete inom transport.

PA stödjer infrastrukturleverantörer på nationell och regional nivå i Norden, Kontinentaleuropa och Storbritannien, samt internationella kollektivtrafikoperatörer. PA har samarbetat med Transportstyrelsen kring infrastrukturplanering, ProRails framtidssäkring av det nederländska järnvägsnätet samt Network Rails uppgraderingsplan för järnväg och rådgivning till europeiska transportoperatörer.

Jacobs har stöttat projekt som The Elizabeth Line och Transpennine Route Upgrade i Storbritannien, Klang Valley Mass Rapid Transit i Malaysia och Metropolitan Transportation Authoritys (MTA) Grand Central Madison-program i New York.